Jaha
Min gissning är att PCI 327 är den norra sektorn på Maglarpsmasten med cell 1D79D04 på 2600. den har gett dig upp till 45 mbit/s fart ned och det klarar inte Telenors 900 som bara har fjärdedelen så står bandbredd.
Sedan är nästa gissning att du nås av två 900 sektorer i närheten av ditt hus med täckningsområdet PCI 324, den ena cell ID 1AEAD01 och den andra med cell ID 1AEA1102. Dessa ger dålig fart, för det första pga den begränsade bandbredden, för det andra av hög belastning på masterna och inbördes störingar av 900 celler som äverlappar varandra.
vidare finns en PCI 324 cell på 2600 som heter 1AEAD04 som bara har visat sig i närheten av masten. den har inte modemet hakat på nära huset.
dem enda cell det verkar vara något hopp om är PCI 327 från 1D79D04. Den fanns även i Skegrie, så det bårde vara malglarpsmastens norra sektor, men säkert är inget. För övrigt vore det för systematikens skull intressant att veta vad sektorn i det sydöstra klöverbladet ned mot Kurland har för cell Id och PCI.
Mätning kring huset bör ske med modemet låst på 2600, antingen med mjukvara som klarar AT-kommandon eller med en router som dovado tiny. Problemet med routern är att man får inget bra besked om cell id, PCI, RSRP och RSRQ. Men man kan ju gå på enbart fart.
Funkwerk-antennen ska börja säljas mot slutet av månaden. Det är marknadens enda erbjudna antenn för 2600 mimo för närvarande (det finns värre, jag köpte en begagnad basstationsantenn som enligt spec har 18 dBi förstärkning och en öppningsvinktel/sektor som i ena planet bara är 6,5 grader bred mellan -3dB punkterna. Bra för att välja en mast bland flera, men dyrt).
Så under tiden, ordna låsning på 2600 och leta hur nära norr och söder om huset du kan få hög fart. Med stövlar på leriga åkrar. Bästa chansen tror jag vore om du kan komma så lång norr om ditt hus att maglarpsmasten inte skyms av träden på södra sidan av väg 516. Då kommer du också mer in i den norra sektorn 327 (som det antagligen är). Om du åker upp till busshållplatsen Skegrie Assartorp på vägen mot Skegrie, vilken PCI och sektor fås där?
Så en stolpe så långt du får ställa den nordöst om huset tror jag för stunden vore bästa platsen. Det är ju inte odlat utanför häcken där (google earth + street view är lite läskigt). Ser du maglarpsmasten utan träd i vägen från gräsmattans hörn in i åkern?
Du har PM
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.