Om antennen: Nej inte den Funkwerkantennen, den är för 800 Mhz. du hittar inte funkwerks 2600 antenn i Sverige ännu och frågan är om den ens börjat säljas i Tyskland fast funkwerk har sagt att den är på gång nu. Jag ska ringa dem och fråga.
Rätt cellrik soppa du har. Låter som rena uringvägsinfektionen (sorry för det dåliga skämtet, jag är läkare). Jag sammanställer hittills redovisade resultat för överblickens skull:
Ca. 30-50 meter från framsidan av mitt hus ser det ut så här:
RSSI: -81dBm
RSRP: -104
RSRQ: -7
PCI: 324
Cell ID: 1AE1102
Ca. 70-100 meter från framsidan av mitt hus ser det ut så här:
RSSI: -75dBm
RSRP: -101
RSRQ: -6
Cell ID: 1AEAD01
Mättning på framsidan gav följande resultat: 2.62 mbit ner / 4.82 mbit upp. Fri sikt till masten.
Ca. 30-50 meter från baksidan av mitt hus ser det ut så här:
RSSI: -75dBm
RSRP: -103
PCI: 327
Cell ID: 1D79D04
Där fick jag detta resultat: 24.43 mbit ner / 5.22 mbit upp. Fri sikt till masten
På vägen vid masten i bilen:
RSSI: -77dBm
Cell ID: 1AEAD04
Hastighet: 24 mbit ner / 8 mbit upp.
Ca. 400 meter från masten på vägen i bilen:
RSSI: -69dBm
RSRP: -95
RSRQ: -7
Cell ID: 1AEAD04
Hastighet: 21 mbit ner / 11 mbit upp.
Ca. 700 meter från masten på vägen i bilen:
RSSI: -77dBm
PCI: 327
Cell ID: 1D79D04
Hastighet: 45 mbit ner / 11 mbit upp.
Sista stoppet gjordes precis efter löv-träden. Därefter körde jag 200 meter till och då blev det katastrof (tillbaks på 1AE* masten).
Testade även i trädgården hemma lite. Även när jag ställer mig på baksidan huset så jag inte ser masten i öst och peker dator/modem i riktning bakom huset får jag samma gamla katastrof-resultat och är fortfarande kopplat på 1AE* masten.
Mätningen invid masten gjordes på vägen som ligger 85 meter norr om masten. det bör vara mastens norra lob som är riktad mot Skegrie. Ditt hus ligger i den västra kanten av den loben enligt telenors täckningskarta:
http://www.telenor.se/privat/kundservic … karta.html
(I den här öppna terrängen finns det mer skäl att lita på täckningskartan än i kuperad terräng eller stadsmiljö).
Att den lobens cell 1AEAD04/PCI 324 är starkare en bit bort beror förmodligen på att antennen inte strålar så starkt rakt nedåt utan bara är tiltad lite under horisonten för att inte täckningsområdet ska sträcka sig för långt och signalstyrkan bli för svag.
400 meter bort är det fortfarande samma cell men 700 meter bort byter det till PCI 327
med Cell ID 1D79D04 . Signalen från masten är stark, RSSI -69dBm så det bör vara från den närbelägna masten men då hade jag trott att cell ID skulle vara samma, bara olika slutsiffra. Nu har den här samma slutsiffra som PCI 324 så det skulle kunna vara en 2600 cell på en annan mast. Men det finns enligt täckningskartan ingen annan mast som kan ge en så stark signal där söder om msten. för övrigt finns ingen annan mast som täcker Skegrie loben också. Jag skulle koll vilken cell ID man får in i Skegrie också.
Den södra loben bör kollas genom att du kör ned i allén där det ligger en sten i t-korsningen. Kör nästan hela sträckan ned till gården och kolla ett par gånger vilken cell du får in. Törs du kan du ju testa rakt söder om masten vid vändplatsen intill dammen också.
Om det vill sig har vi nu identifierat mastens norrra och södra lober, återstår att se om det finns en lob västerut. Det verkar så enligt täckningskartan. Använd satellitbild istället för karta så har du lättare att hitta ditt hus. ta bort alla kryss och se bara på signalstyrkestaplarna. Du ser att signalstyrkan går ned precis vid gården med de höga träden. Flyttar du markören norr ut minskar signalstyrkan också men flyttar du söderut stiger den straxt till max.
Om du kör ned till det tredje vindkraftverket (västerifrån) utmed vägen söder om din väg så kan du kolla vilken cell du får in där. Det bör vara den västra cellen från masten vi talat om.
Du nämner att när du kommer hem så blir det katastrof och du är tillbaka i cell 1AE men du ger inte hela cell ID. Vid den tidigare mätningen har du dock skrivit att du hade PCI 324 cell ID 1AEAD01 (inte 4 som nära masten).
riktigt skumt är det med cell 1D79D04 som jag trodde kunde vara riktad söderut men som du tidigare nämnt dyker upp 20-50 meter från baksidan av ditt hus, alltså norr om vägen.
Följande celler har noterats:
1AE1102, PCI 324 (kanske 900)
1AEAD01, PCI 324 (2600?) den bör vara riktad åt samma håll som den ovan men inte säkert, PCI kan vara gemensam för celler på olika master bara för att krångla till det.
1AEAD04, PCI 324 (2600?)(va fanden, tre celler på samma PCI!, ja om PCI är gemensam för två master som har gemensamt täckningsområde).
1D79D04, PCI 327 (2600?)
För att bringa någon reda i det här behöver du kolla vilken cell id som finns i de tre huvudriktningarna från masten.
Tre ställen att åka mot alltså. Ta gärna även västerut på din väg och se när det byter till annan cell där med för det finns nog täckning västerifrån också. försök hitta den masten med.
Enligt täckningskartan blir signalen från masten snabbt starkare rakt söder om dig. Jag skulle tro att den är stark vid södra gaveln av den långa ekonomibyggnaden i granngården österut. En 2600 antenn där och en wifilänkt till dig (ller i grannens TV antenn på gaveln mot dig) vore den desperata lösningen men än ska vi väl inte ge upp hoppet om att hitta ett ställe med bra signal, RSRQ ca -6dBm och fart på 20 mbit/s ned. Hur är det med dina gavelfönster i väster och öster?
det är som framgått extremt svårt att få överblick eftersom tillgänglig anslutingsmjukvara för modemet inte redovisar alla de celler som modemet i själva verket uppfångar och prioriterar mellan för anslutning. Hade du den tyska routern AVM6840 (som täcker 800 och 2600 bandet) skulle du få överblick på direkten, för den routern visar alla celler i en lista inklusive cell id, RSRP och RSSI. Allt eftersom du flyttar dig uppdateras värdena i listan så att man kan se när RSRP och RSRQ ändras för de olika cellerna. Dessutom framgår det om det är 2600. I firmware finns nu dessutom en graf som i realtid visar hur signalvärdena för den cell man är ansluten till ändras så kan man se till ex hur signalen dyker i radioskuggan av ett hus eller ett träd. (Det går dock inte att låsa på cell i den här routern heller - eller i någon konsumentutrustning, bara mätutrustning).
Skulle jag dyka upp som konsult på plats så skulle jag behöva ha med mig en smal och högförstärkande riktantenn (kostar >4 tkr) på ett flera meter högt stativ, E392 kopplad till laptop och AVM6840 med ipad på wifi. Och framför allt försöka ha en etablerad kontakt med dem som sitter med telenors mastkarta mBoss framför ögonen. För så här svårt är det inte rimligt att det ska vara att vara kund på mobilt bredband. Det är det mest komplexa fall vi kommit i kontakt med på forumet. Mobilt bredband trivs inte så bra i alltför öppna landskap. Här spökar den kraftiga effekten av radioskugga när det är reflexfritt bakåt och även cellgränser som är skarpa på det här avståndet från masten.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.