Det verkar skumt. 4G modem använder diversity mottagning med två antenner så länge inte uppkopplingen funkar så perfekt att MIMO och maxhastigheter kan köras.
Sändning sker enbárt över en antenn. ett problem är att signalstyrka bara anges för bästa ingång fast modemet internt mäter på båda. ett drastiskt sätt att kolla är att kortsluta en ingång med kabel ansluten till kontakten. Kortslutr man sändarantennen ska det inte funka álls, kortsluter man diversityingången får man samma signalstyrkeindikering som med två antenner eftersom modemet inte rapporterar att en ingång ine funkar, så är det i alla fall med B593 och e392 bör funka på samma sätt,.
Det kan misstänkas att den mekaniska omkopplingen i kontakten i den lilla luckan kopplar bort den interna antennen för den antennporten men inte kopplar in den anslutna antennen. Jag skulle reklamera modemet med angivande av resultat enligt ovan och min förklaring här.
Någon gräns där en tillkommande andrea extern antenn inte tillför så mycket finns inte. Med två antenner bör RSRP och RSRQ förbättras något, ses vid inkoppling i dator med telenor eller tele2 dashboard. Man bör inte kortsluta sändarutgången mer än helt kort. Modemet ska vara anslutet till nätet men behöver inte vara uppkopplat för trafik.Stoppar man in ett 4G sim och anger fel APN (annan operatör) skickar modemet en förfrågan men får inte anslutas till nätet. Med ett 3G sim och rätt APN samma. Om man först låter modemet nobbas för anslutning (attach) och sedan kopplar bort antennsladden från pigtail bör förfrågan redan ha skickats och modemet resignerat. Med bara pigtail oh ingen antenn kanske man inte behöver kortsluta, det ska inte komma in någon signal i alla fall.
Kortlutet eller öppet är inget som sändare gillar men inget har gått på tok då jag testat,
Man kan kortsluta i änden på en adaapterpigtail eller uppe vid antennen om det inte finns någon pigtail. Jag har använt en SMAadapter med fabrikationsfel, intern kortslutning.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.