Vilken av de två masterna skulle köra telenor 4G? Det verkar inte troligt att två master så nära varandra kör 4G 900 båda två Har du kollat cell id om det är samma vid dina tester? I ditt fall borde suppport vara klart bekymrade över att du får så dåliga värden. Om de inte hjälper till med cell id, riktning till mast osv så är redan det skäl att tacka för sig.
Jag har fått mig tillsänd en skärmdump från Telenors interna karta över master men över ett helt annat område. De kan lätt se den exakta placeringen av master samt riktningen på antennlober; allt separat visat för GSM 900 och 1800, UMTS och LTE 900 och 2600 samt täckning inomhus, i bil och utomhus. De kan dessutom lägga in din adress på kartan och se bäringen från ditt hus till användbara 4G master och beöma avståndet. De bör också kunna få fram det cell id som ska synas i routern vid uppkoppling mot masten. Även kommande master lär framgå.
Om de spelar oförstående så säg till dem att (för fan) ta upp Telenors interna karta Cellvision mBoss på skärmen och ge dig de uppgifter som behövs, dvs cell id, bäring, avstånd och huruvida du ligger i gräns mellan antennlober och vilken täckningsgrad du ska ha. Routern på röret så högt upp kan inte vara radioskugga om masterna nu står så nära. I så fall borde de åka ut och mäta.
(Cellvision är grundat av fd telenormedarbetare. Företagets produkt mBoss är ett verktyg för att visualisera täckning och ge stöd åt kundsupport.)
Jag skulle göra detta om så bara för att driva kundintresset även om jag också i längden skulle behålla vdsl. Det som kan vara ett alternativ är det kommande samnanslagna tele2/telenornätet med större bandbredd och högre fart. Men trassligt och illa supportat mobilt bredband är inget alternativ i skarven mellan vdsl2 och fiber såvida man inte är en svårartad självplågande kommunikationsmasochist.
Du kan väl också be dem kolla in den här tråden i Sveriges största bredbandsforum och den PR det ger för deras bredbandstjänst och den hjälp du fått från Telenors support. (OT: när jag hade turen att tala med en kunnig man på telias mobila bredbandssupport i förrgår blev han så intresserad att han registrerade sig på forumet under vårt långa samtal. Då hade jag också nämnt att support på Net1 brukat hänvisa hit för tekniska frågor? Samtalet med teliamannen handlade bl a om hur långt LTE 2600 har visat sig kunna nå (en mil) och om vikten av att då även mottagarsidan ligger högt för att första Fresnelzonen ska vara ostörd).
Du kan också zooma in tele2s karta till skala 1 km och kryssai att du vill se 4G master. det är inte med alla operatörer man får se tele2s master men med telenor mobilt bredband bör det gå. Är det samma mast(er) som du märkt ut?
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.