Cellstorleken bestäms på flera sätt. På antennsidan antenner andra än Net1s lutas något nedåt och ha ca 120 grader öppningsvinkel i horisontalplanet men mycket smal lob i vertikalplanet. den 2600-antenn från Stella Doradus som jag köpte nyligen har enligt spec bara 6,5 grader bred lob mellan -3dB punkterna. Genom att inte sätta antennerna högre än max ca 40 meter över omgivningen och den nedåtriktade loben undviks´att skicka ut energi mot horisonten.
Sedan begränsas det avstånd på vilket en användare kan koppla upp sig. Det sker genom maximering av den tid den GPS synkroniserade signalen från användaren tar på sig för att nå basstationen. För Net 1 används som bekant 62 km som cut off. Mycket påtagligt eftersom man i Putgarden får in dansk net1 drygt 55 km från basstation men trots hygglig signalstyrka uppen på höjden vid Heiligenhafen inte får uppkoppling mer än någon sekund. Net1 kan också om de vill öka räckvidden till 120 eller till och med 250 km vilket bara sker ut mot havet och inte mot grannländer.
Det finns tidberoende fönster i LTE signaleringen också och möjlghet att öka räckvidden. Max räckvidd verkar ligga på ca en mil men jag är inte säker på om begränsningen ligger i signalstyrka eller tid.
Men - och det är väsentligt - även om en tidsspärr skulle göra att användaren inte kan koppla upp sig bortom ett visst avstånd kommer hörbara avlägnsa celler att förvirra modemen och bidra till brusnivån vid mottagning på FDD. Hur det är med TDD vet jag inte men där måste by definition sändningen hinna fram inom den medgivna tidsluckan, liksom med GSM om också använder tidsluckor trots skilda upp och ned frekvenser.
problemet blir påtagligt i knölig terräng som den kring Fjällbacka där man gärna sätter antennerna högt på bergknallar eftersom det finns så mycket skymmande topografi samtidigt som det finns glipor mellan de bohusländska bergknallarna där då signalen kan nå mycket långt.
Erinrar om Intercell Interference Coordination, ICIC, som gör att en användarenhet som hörs för bra i en granncell på LTE kan beordras att dämpa uteffekten för att minska brusnivån i granncellen. Hypotesen är att ska man ha riktigt bra fart upp ska modemet bara uppfattas av en cell.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.