Hej, Googlade "laggar 4G router" och hittade denna tråd. Har, tror jag, samma probem med min D-link DWR923 från Telenor. Har nedan försökt beskriva lite erfarenheter. Om någon här kan hjälpa mig, är jag självklart tacksam!
---------- Vidarebefordrat meddelande ----------
Från: Kent Lundgren <lundgren.kent@gmail.com>
Datum: 20 maj 2013 18:10
Ämne: Vi har problem med vår andra 4G router D-link DWR923 - den laggar
Till: Telenors mobila bredbandssupport <konsument@telenor.com>
Hej Telenors kundservice för mobilt 4 G bredband via D-link DWR923 routern!
Vi har problem med vår andra 4G router D-link DWR923 (har sedan hösten 2012 er produkter "bredband stor").
Kontakten med routern "laggar" (tappar kontakten titt som tätt med router; ung, medelvärde, var 5 minut, när man tittar på film på t ex svtplay.se; det verkar som detta är etablerat begrepp för att beskriva problemet, eller?).
Vi bytte routern i er butik här i Lund den 17 maj (gick smidigt, tack, men har som sagt samma problem nu den 20 maj).
Det konstiga är att problemet har ökat sista veckorna!?, vi gick över till ert system under hösten 2012.
Innan kanske en film högst blev stoppad en gång under 1,5 timmar.
Nu blir det, som sagt, avbrott ofta, ung var femte minut!
(visserligen kan man ofta starta om igen, men då startar tyvärr filmen om från början, och man får försöka hoppa fram dit filmen stannade, vilket så klart är irriterande, om det händer ofta).
Vi har inte något problem med själva bredbandsuppkopplingen om man mäter hastighet på t ex bredbandskollen.se
Men detta laggande är ett riktigt otyg eftersom man ofta tittar på kortare eller längre filmer numera...
Och det är samma problem oavsett om man sitter vid en bärbar eller fast dator,
eller om man sitter närma eller lite längre från routern, kan till och med upplevas mer om man sitter närmare routern!?)
Finns det något sätt att mäta "laggande"?
Vi har varit i kontakt med er kundsupport och vi har t ex gjort några ändringar när man går in i routern via
http://192.168.0.1 t ex ändrat från kanal 6 till kanal 1, men det fick som sagt ingen effekt.
Har ni något förslag på någon annan ändring som kan göras i routern.
Kan själva mjukvaran i routern uppdateras?
Hoppas jag har försökt beskriva problemet, om inte får ni gärna höra av er, tack
Hälsningar
Kent