Det som händer indikerar ju att modemet inte sköter sig. Det där med att vänta på utbyggnad tror jag inte på. Om du anger var du håller till med en länk i google maps kanske någon vänlig själ som finns i närheten kan testa med eget modem/router. I närheten av E4 finns ju många. Det finns en viss entusiasm för den typen av detektivarbete här i forumet.
De av dig angivna bäringarna visar att du befinner dig nordväst om masten. Då vet vi att cell id 191BF20 sänder i 327 grader. Decimalt betecknas masten 26328864. Fyran kan innebära nordlig sektor, andra celluppsättningen. Kanske...
Du behöver inte vara nära masten för att testa de andra sektorerna, det räcker med någon km. Sektorantennerna i basstation brukar ha skarpa avgränsningar vid övergång till angränsande sektor, ju tydligare ju närmre man är. Dock inte närmre än några hundra meter för antennerna skickar mesta energin några grader under horisontallinjen genom masttoppen där antennerna sitter.
Det kan också vara fel på en sektor men en annan kan fungera.
Och ja, jag menar testa utan yttre antenner, bara modemet, för att eliminera eventuella felkällor. E392 brukar vara förvånansvärt snabbt även utan yttre antenner. Jag antar att du testat hemma utan yttre antenn också men då från plats med god sikt åt mastens håll.
Du kan pröva att skifta poyntingantennerna samt att köra med bara en antenn åt gången i vardera kontakten. Det blir sex test.
Till skillnad från GPRS får inte modemet någon location area code LAC vid LTE och man kan inte veta utifrån cell id eller PCI i vilken trakt masten befinner sig, i den mån man nu har tillgång till LAC lista och regioner. I LTE skapar modemet sin egen lista över angränsande celler, Tracking Area. Uppgifter kommer från nätet.
Du nämnde överstyrning. Även om Poyntingantennerna förstärker drygt 10 dBi är din signal 8 km från masten så svag att det bör inte finnas någon risk. Dessutom ändras inte cellens uteffekt vid sändning beroende på hur starkt modemet hörs. Vad som kan hända är att en angränsande cell tillhörande samma operatör uppfattar din signal som besvärande stark och störande (den höjer brusnivån) och då kan den cellen skicka en begäran till din cell om att din sändareffekt ska beordras sänkt (googla inter cell interference coordination ICIC). Men det ska bara påverka upload. Att poynntingantennerna skulle förstärka signalen så att modemet överstyrs är inte heller troligt. Värdena på RSSI och RSRP är normala.
Jag har sett upload sjunka från 20 till 3 mbit när jag flyttade mig intill masten och har ingen förklaring till varför detta skedde annat än att jag då ställt mig så till på den öländska landborgskanten att det var fri sikt tre fjärdedelar av horisonten flera mil inklusive till närmaste stad. Kanske sänktes upload för att andra celler stördes. Dessutom befann jag mig femtio meter ovanför mellanliggande terräng och vatten.
Du kan också ladda ned trial version av DU meter och köra lite svtplay och se hur dataskurarna beter sig och vilken hadtighet du får. Hastighetskontrollerns via bredbandskoll och speedtest net kan spöka ibland.
Vidare kan man fundera över MTU värde om det på något vis är låst för högt i datorn. Kolla pingtester och fragmentering. Kör en kontinuerlig pingtest t ex mot google.com eller www.olandsbladet.se (inom telia) och se vad resultatet blir. du kan också kolla traceroute och se om det blir delays någonstans.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.