Tråd: Problem få till Tre mobilt bredband m router, takantenn och träd.
Jag bor mitt ute i skogen, dålig täckning på allt.
Jag har mobilt bredband från Tre med routern Netgear mbr1310 som jag anslutit en takantenn till.
Men det blir inte bra, jag kan för lite om trådlösa signaler och sån't, behöver kunskap om hur jag ska göra.
Detaljer:
Jag har 2 master i närheten, Björklinge ca 4 km NO, Elinge ca 3 km SV. (Jag vet exakt var masterna står.)
Ungefär 60 meter från huset börjar skogen, åt alla håll - mest naturligtvis åt SV & NO...
Åt Björklinge-hållet har jag 2 träd 2-4 meter från huset, 3 stora granar ca 6-10 meter från huset. Det blir en liten lucka (ca 2-3m) mellan dessa, granarna står aningen mer åt norr. Linjen från takantenn till vattentorn borde gå någonstans mellan granarnas södra sida och trädens norra - och så har ju träd-j..vlarna grenar förstås...
Åt Elinge-hållet har jag närmaste träd ca 30-40 meter bort, inga träd på min tomt.
Med maströr på taket kommer antennen ca 6 m över markhöjd.
Björklinge-sändaren borde vara bäst tycker jag, den sitter uppe på vattentornet och så vitt jag kan bedöma högre upp än "Elinge"-sändaren.
Riktar jag takantennen mot Björklinge får jag nedladdningsfart på 40-80 kbit/s i ett ganska brett område - jag kan tom rikta antennen åtminstone 20 grader längre söderut (helt fritt före skogen 60 m bort) och ha samma fart som riktad åt rätt håll.
Riktar jag antennen mot Elinge (läget idag) blir mottagningen väldigt svajig. Normalt 60kbit/s men går mellan 0,03 kbit/s och 3,5 Mbit/s. Signalstyrka enligt routern: 12-19%.
Mätningen gör jag med wget på dator ansluten trådlöst till routern, wget visar nedladdningshastighet. Vrider, väntar en halv minut, kollar wget, vrider lite till ... osv.
Frågor:
1) Betyder toppnoteringen Elinge att jag med finjustering borde kunna få 2-3Mbit/s permanent? (Mer räknar jag inte med öht.)
2) Hjälper det att ta ned träd & granar åt Björklingehållet när det är så mycket skog runtom?
3) Routern har 2 antenn-ingångar, jag har anslutit takantennen till "main". Hjälper det att ha en antenn till, eller kan man koppla ihop de 2 antenningångarna?
4) Något annat jag kan göra, förstärkare t.ex. eller nå't?
Några detaljer till, vet inte om de har betydelse:
Huset har plåttak, maströret sitter på skorstenen i mitten av taket.
Det sitter en TV-antenn och en antenn för Net1 på maströret också (hade Net1 tidigare men det funkar för dåligt).
Antennen är köpt på Kjell & co, http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … enn-p30055