Jag har ingen erfarenhet av 3 så jag håller mig till hårdvaran.
Hastigheten vid datanedladdning är helt beroende av signalkvaliteten som i sin tur beror på signalstyrkan i förhållande till brus och störningar. Det är mycket få 3G routrar som visar signalkvalitet och specifik signalstyrka på 3G, tror att tres netgearrouter är en av de få. Det betyder inte att den är snabbast eller tillförlitligast, kolla forumet.
Signalstyrkan varierar ofta mer än man anar. Det betor på olika slags fading, signaler som gått olika vägar släcker ut varandra. Ettväsentligt sätt att få upp signalkvaliteten är art använda två antenner så att routern kan använda den ingång som ger bäst signal, s.k. diversitymottagning.
Routrar som använder dubbla antenningångar på 3G är sällsynta, vololink är en och jag tror att netgearroutern också har dubbla ingångar. Huaweis E392 använder också dubbla antenningångar. Både LTE och 3G använder de dubbla ingångarna, LTE om inte signalförhållandena är perfekta för då tas skilda dataströmmar emot över de två antenerna, s.k. Mimo.
Det går inte att generellt säga hur mycket bättre det blir med diversitymottagning än med bara en ingång, som E960 har.men det bryter mindre och är snabbare.När familjen varit i Alperna har jag fått bättre fart med vololink än barnen fått med E960 i sitt rum.
Det finns också bra små miniroutrar, s.k. Mifis, som man ansluter till med wlan. Huawei E583c är ett exempel som jag har god erfarenhet av, vid behov med hjälp av en Huawei 3G rundstrålande antenn. Detta funkade mycket bra vid rundresa i Sydafrika för två år sedan En modernare variant är 4g mifin E589 som flera har goda erfarenheter av. Den går att låsa upp via tradera. Men behöver man hjälp av en yttre antenn finns bara en antenningång. Själv väntar jag på att Sierra wireless ska komma med en bra 4G mifi för europeiska frekvenser.
När man reser går det ofta bra med en mifi utan hjälp av yttre antenn. Men ofta, t ex när man är på ett hotellrum, har det funkat bäst om jag satt den rundstrålande antennen på taket till hyrbilen och låst in mifi i bilen. Då har jag fått bra fart i hotellrummet intill.
Tåg är ett särskilt svårt kapitel. Vagnarna skärmar och signalen är extremt oregelbunden. Där brukar det definitivt behövas en ansluten antenn men ofta funkar det inte ens då. Det finns inte basstationer utmed järnvägen som det finns utmed vägnätet.
Är man riktigt angelägen om att ha tillgång till internet ska man inte glömma Net1. T ex modenm i en tinyrouter eller en batteriförsörjd router. Bussarna till Skavsta höll ett tag med internet med net1 och D35 routrar, funkade utan avbrott hela resan. Men där vet vi att dubbla takantenner ger mycket jämnare signal.
Att använda en smartphone som hotspot kan gå bra, jag hade så goda resultat med en iphone 3GS som hotspot under två veckors segling i Grekland att jag struntade i att koppla upp routrar som jag hade med mig. Men det finns noll möjlighet att ta hjälp av yttre antenn som behövs ibland.
Skulle jag välja reselösning idag bleve det nog ändå en upplåst E589 och två antenner, en för 3G och en för 4 G. Misstro överreklamerade multibandsantenner.
Tre är väl det nät som har sämst täckning i dagsläget. Telenor och tele2 blir mycket konkurrenskraftiga genom sin samverkan.
Idag har jag försökt få fart på 4 G i ett hus i Göteborg. Bäst går det med telenor (med universal telecom sim). Det finns flera teliamaster men e392 hoppar hela tiden mellan olika master och det blir mycket avbrott och hackande. Med telenor får jag 20-25 mbit ned men det går ändå inte att ladda ned en film snabbt eftersom förbindelsen hackar för mycket. Jag har märkt samma sak på andra ställen med 4 G. Modemen hoppar hela tiden mellan master om man inte kan framhäva en önskad basstation med riktantenner.
No one size fits all med mobilt bredband. En väl fungerande lösning med en enda grej som funkar i det närmaste avbrottsfritt även under resa i tåg är en utopisk tulianaros. I så fall är det bättre att förlita sig på wifiaslutning till det mobila bredband tåget kan vara försett med. När jag reser Kastrup Kalmar med tåg funkar eget internet bara en bråkdel av tiden, det finns ofta ingen sigal i skogen som räcker för bredbandsuppkoppling. De snabbt varierande reflexerna leder till signalvarationer som gör det extremt svårt at få en uppkoppling och behålla den. Ofta är fönstren dessutom skärmande för solskydd och det dämpar.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.