Revisionerna till rev b STEP 1 & 2 är mest i mjukvaran och inte så kostsamma att implementera.
Det framgår av bild 11 på presentationen i länken ovan att ICE planerar att delta i konvergeringen till LTE. Redan nu är det liten teknisk skillnad på den CDMA teknik som används i CDMA450 och 3G/UMTS.
Den stora skillnaden ligger i det använda frekvensbandet och de möjligheter detta ger till kommunikation över längre avstånd. Den skillnaden kommer att bestå när Ice kör LTE över 450 MHz. I USA körs 3G på 850 MHz också plus att luckorna mellan TV kanaler kommer att kunna användas för mobil kommunikaton.
Det vore intressant med en undersökning av hur kunder skulle optimera hastighet kontra räckvidd. För egen del avstår jag gärna från hastigheter över 4 mbit/s det närmaste året om jag istället får mångdubblad räckvidd och säkerställd täckning. Men det beror på att jag inte räknar med att vara stationär när jag använder Ice - eller snarare att jag valt att ha Ice också pga att jag konstaterat att 3G oavsett operatör inte haft täckning på många ställen där jag behövt det.
Sitter jag mitt i stan kan jag lika gärna köra på 3G eller surfa på någon grannes öppna WLAN men ställer man en iPhone 3G i serviceläge kan man kolla signalnivåer på 3G nätet och konstatera att god täckning bara förekomme fläckvis när man rör sig.
Strömmande radio är en rimlig användning av mobil 3G datakommunikation. Enligt min hittills begränsade erfarenhet är 3G inte särskilt användbart för detta ens i tätort. Jag testar med en 3G router i bilen och 7 dB antenn på biltaket och iphone 3G kopplad med wifi till routern. Med strömmande radio bryts förbindelsen allt för ofta och man måste synka om strömmen. En annan iphone 3G är kopplad direkt till nätet. Funkar ännu sämre.
Har inte haft möjlighet att testa själv men en användare uppgav att han kört (ung.) från Jönköping till Stockholm och att barnen i baksätet kunde använda laptop med kontinuerlig uppkoppling till Ice non stop hela vägen.
Jag tror inte att proffsanvändare bryr sig om ifall operatören stängt någon storförbrukande privatkund. Det är nog viktigare att man har publika adresser och kan nå routern utifrån. Men att pingtiderna är korta har ändå lockat en hel del privatkunder.
Så vi kan förmodligen vara överens om att Ice's primära kundgrupp inte är stationära storsurfare i tätort och att de (dem vore här grammatikaliskt fel) ej
åstadkommit tillräcklig penetration i den övriga populationen inkl. proffsanvändare.
Fann detta:
"Problemen (som tvingar Ice till rekonstruktion) bottnar i det rådande prisläget på marknaden för mobilt bredband. Som it24 tidigare rapporterat om har den mördande konkurrensen tvingat ned priserna till den absoluta smärtgränsen för operatörerna.
Enligt telekomanalytikern John Strand är det framförallt små aktörer som Nordisk Mobiltelefon som får svårt att handskas med de allt mer mikroskopiska marginalerna.
"“ I Skandinavien, framförallt i Danmark och Sverige, kostar ett mobilt bredbandsabonnemang idag en tredjedel av vad det gjorde när Nordisk Mobiltelefon började, säger telekomanalytikern John Strand.
"“ Lägg till det att de försöker konkurrera med jättar som Telia, Telenor, Tele2 och Tre. Och det med väldigt lite pengar på banken och med väldigt små investeringar, fortsätter han."
3G operatörerna har inga sins emellan unika egenskaper att utnyttja i konkurrensen. Ice har unika egenskaper men dessa har inte fått tillräckligt genomslag - eller har inte varit utslagsgivande i den mycket snabba marknadsexpansionen för mobilt bredband. Misnöjda 3G kunder - och de torde vara många - vet inte att lösningen kan vara att gå över till Ice för de har inte nåtts av insikten om vad den operatören kan erbjuda. Ice kansk borde betona skillnaden mellan fast mobilt bredband och rörligt mobilt bredband.
Men som framgår av länken till artikel i NyTeknik under allmänt operatörer så riskerar kombinationen av konkurrensbetingad press uppåt på hastigheterna och nedåt på prisera att framtvinga förändringar även på 3G sidan och en minskad forcering av Turbo 3G utbyggnaden.
Och så till något helt annat. Jag tänker på dem som skriver dem när det borde vara de och de när det borde vara dem.
Eftersom jag ändå är en gnällgubbe tar jag upp det egendomliga omkastningen av dem och de i skrivna inlägg där man i talspråk säger dom. OK, på engelska kan man se "them ain't home today" men det verkar liksom lite etniskt. They ska det vara på engelska och de på svenska om dom är subjekt. Tvärtom när dom är objekt: "Jag tänker på de som inte" kan bara översättas "I think of those who don't..." . I think of they who kan man inte säga på engelska och ännu mindre andra språk, t ex tyska eller slaviska pråk. Ska man iakta kongruens blir det dem på svenska tycker åtminstone barnens svensklärare.
Ser den här omkastningen i många foruminlägg. Konstigt, för det har ju inte stöd i några andra europeiska språk. Intrycket av i övrigt välskrivna inlägg sänks av de här kongruensfelen.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.