Har fått upp antennen en meter till nu och sökt av i riktning mot de masterna som minst två ska vara 2600 enligt Telenor. Hittar bara den cell jag varit uppkopplad mot hela tiden på 2600 bandet. Jag kan flytta antennen 90grader åt vart håll från "mittpunkten" utan att varken signal eller hastighet påverkas.
Så jag har ingen susning om vilken mast jag är uppkopplad mot, signalen från denna cell måste vara stark på något konstigt sätt med tanke på hur okänslig den är på antennen. E398 klarar koppla upp mot denna cell utan extern antenn placerad i fönstret på bottenvåningen! Mysko med tanke på att avståndet 10,7-13km, kanske signalen går i elledningsgatan då den ligger i rätt riktning
Putsade signalen en del med en meter extra höjd, RSSI -63 -65, RSRP -90 -92, RSRQ -5 -7
900 bandet suger rejält här, Telenor skyller på av astånden till de fyra master som finns nära. Men jag får inte ut mer 50m från masterna än hemma, så det beror inte på avståndet eller belastning då det är samma dygnet runt.
Telias 800 band är en dröm här bara susar på i hög fart med stabil ping, men deras abonnemang är dyra. Är ingen toktankare, hade varit supernöjd med 10/5, bara det är stabilt. 900 bandet ger på bästa masten 3/6 och det är lite väl lågt, dock så ger ju 2600 mig 90% av det jag önskar. Bara pingen som flipprar ibland, men det gör den även på 900 bandet med bästa möjliga signal.
Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr