Tråd: 4G-täckning försvinner helt?
Hejsan!
Jag kör med Bredbandsbolagets 4G upp till 80Mbit/s och bor i Uppsala ca 10 minuter med bil från centralen. Jag får här 77% täckning och 60Mbit+ ner och 30Mbit+ upp - helt nöjd! ca 7 minuter gång från centralen åt kungsängen i Uppsala (ca 2/3 minuter med bil) så hade jag tidigare i somras mellan 60-70% täckning på 2600-bandet och 70-75% på 900-bandet. Nu i förra veckan så märkte jag att 4G-täckningen är helt borta i huset. Det finns ingen längre, jag har testat både med ett Huawei E392 och ett Huawei E398 - ingen av modemen hittar täckning.
Masten står 435M från min lägenhet, jag ser toppen av själva stålkonstruktionen. Masten är både för 900 och 2600-banden. Själva sändaren ska enligt två personer på kundtjänsten vara riktad mot huset där jag bor, vilket gör att jag åtminstone ska ha lite täckning - speciellt eftersom det inte är några hus emellan (förutom några låga, som inte skulle kunna skymma signalerna då jag bor högre upp än vad de sträcker sig).
Jag kontaktade då givetvis Bredbandsbolagets kundtjänst och enligt den första jag pratar med så var detta fullt normalt och inget konstigt. Men nu i veckan fick jag reda på att en felanmälan är lagd och idag så ville de att jag skulle åka till adressen där det krånglar och ta fram cell-ID och RSSI, vilket jag ska göra under morgondagen.
Vad jag nu undrar är - kan detta hända? Är det normalt som han på kundtjänst sa? För enligt mig så låter det väldigt konstigt! Det gjorde det tydligen för teknikerna också, eftersom de börjat kolla mer på problemen för mig.