Fann detta i en artikel:
A small number of users can eat up a large amount of available bandwidth. For instance, Vodafone reported in 2011 that 1 percent of users were consuming 30 percent of available bandwidth, and similarly T-Mobile reported that 1 percent of users were consuming 25 percent of available bandwidth. This is a particular problem at cell level, since a small number of users can easily eat up most of the capacity in a small cell.
Det är uppenbart att operatörerna inte kan bortse från sådana omständigheter.
I anvisningarna till butikspersonalsom jag fotograferade på skärmen skriver Telenor att begränsingning av extremanvändning finns på alla tjänster och abb med mer än 3mbit/s sedan den 17 maj 2011 och från den 11 oktober även på alla abonnemang som innehåller fri surf i mobilen. Begränsning av extremanvändning är inte en cap! /sic/. Syftet är att säkerställa att övriga användare inte drabbas av störningar, när någon användare har ett beteende som avsevärt försämrar upplevelsen för andra användare.
Begränsning av extremanvändning tillämpas endast om en användares förbrukning under de sista /dålig svenska, ska vara senaste/ 30 dagana nått upp till 15 GB för mobilsurf, 50 GB för 3G eller 100 GB för4G, vid vissa förutsättningar. såsom trängsel i nätet, endast tillfällig, och endast om andra användare påverkas negativt av en enskild användares beteende.
Om den berörda användaren ha ett beteende som försämrar användarupplevelsen för andra kan denna tillfälligt, typiskt då det är trångt i nätet på utsatta platser under vissa tider på dygnetdå många surfar, ges läge prioritet på datatrafik eller lägre hastighet. När belastningen i nätet minskar återfår kunden sin hastighet igen.
Begränsning av extremanvändning - FAQ
Vad gäller saken?
Kunden har överskridit gränsen för mobila bredbandstjänsten och vi har därför tiollfälligt sänkt gränsen tlll upp till 0,5 Mbit/s.
Varför gör vi detta?
Mobilnätet är en delad resurs... /se tidigare inlägg/
När och hur länge gäller hastighetssänkningen?
Belastningen på nätet övervakas dygnet runt, men det är bara vid de tillfällen och på de platser som den totala användningenverkligen kan slå i taket som vi aktiverar hastighetsbegränsningen. Och då baa under den ti som belastningen är hög.Övrig tid utan hög belastning surfar kunden med normal hastighet.
Vad räknas som extrem användning?
/Se ovan för surf 15 GB, 3G 50 Gb och 4G 100 GB/
Hur mäts volymen?
Den volym som mäts är kundens totala volym under en rullande 30-dagars period.
Har vi verkligen rätt att göra detta?
Ja, i villkoren eller prislistan (del av avtalsvillkoren) so gällde när kunden tecknade avtalet står följande (eller liknande i äldre versioner):
"Mobilnätet är en delad resurs vilket innebär att en användare med extremt stor dataförbrukning kan påverka användarupplevelsen negativt för övriga användare i samma område. För att säkerställa en hög och jämn användarupplevelse för alla förbehåller sig telenor rätten att, i de fall en användares förbrukning är extrem, tillälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp ill 0,5 Mbit/s, Med extrem användning avses dataförbrukning som överstiger 50 GB (100 GB för 4G abonnemang som 4G Maxi Fri Surf och 4G Premium Fri Sur under de senaste 30 dagarna."
Men jag har ju använt min tjänst precis som vanligt och detta har inte hänt tidigare, varför nu?Det kan bero på att den totala användningen i det område som denna kund befinner sig i ökat kraftigt och att därför nätet på denna plats nu närmar sig sin maxkapacitet. Kunden har så att säga sluppit en hastighetsbegränsning tidigare, trots sin extremt höga användnikng, eftersom "grannarna inte surfat så mycket".
Det är allså samma som konkurrenternas hårda capar?
Ne, inte alls, men om du har ett surfbeteende som påverkar andra kunders upplevelse negativt så kan du i vissa fall under vissa omständigheter tillfälligt få en lägre prioritet eller lägre hastighet.
Hur vet jag vad "normal förbrukning" är?
Detta kan du se på Post- och telestyrelsens hemsida, pts.se, som löpande uppdaterar vad som ses som normalt /genomsnittligt användande på den svenska marknaden. Enligt PTS var snittförbruknigen för en mobilbredbands privatkund3,1 GB under 2010. Ävn om vi inte hänvisar till PTS längre så kan denna siffra visa hur generöst tilltagna våra gränser på 15, 50 och 100 GB ä.
Vad inebär lägre prioritet och/eller lägre hastighet?
Det innebär att vi i vissa fall vid vissa omständigheter har rätt att vidta åtgärder mot användare som har genom sitt surfbeteende försämrat upplevelsen för andra. Detta kan ta sig uttryck i att andras användares datatrafik får företräde före den aktuella användarens trafik, eller att den berörda användaren tillfälligt får en lägre hastighet.
Slut citat
Kort sagt, om fyra procent av användarna är extremförbrukare så kan statistiskt sett /enligt ovan/ hundra procent av kapaciteten vara tagen i bruk och då kan det kanske dröja trettio dagar innan en drabbad extremförbrukare slipper hastighetssänkningen. Systemet förefaller vara självreglerande eftersom de andra användarna kommer att komma upp i gränsvärdet även de och då stryps när en annan högförbrukare som haft sin strypning återkommer.
Förbrukningen räknas naturligtvis per abonnemang och inte per användare. Så skyll på de andra högvolymtankarna.
That's why sönerna får surfa med adsl medan jag roar mig med 4G inkopplat i samma nät. Det är ju bara en fråga om gatewayadress och DNS och tillstånd med macadress.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.