1

Tråd: Tiny blir onåbar i bridge mode.

Hej,

Jag har en tiny med Telia Huawei e392 kopplad i Bridge Mode till en Lacie Network Space. Den funkar ypperligt till den inte funkar mer.  Utan att något särskilt har hänt i Nätverket så blir helt plötsligt Dovadon onåbar, vilket innebär att även uppkopplingen lägger ner. Jag får resetta både en och två gånger för att få det att funka igen.

Har senaste firmwaren och modemet är splitter nytt.

/T

2 Senaste redigerad av idgforum (2012-09-05 19:43:17)

Sv: Tiny blir onåbar i bridge mode.

Stämmer att det inte går att nå Tiny i bridgemode när den inte är uppkopplad till Internet. Det brukar hjälpa att starta om routern den är kopplad till så kopplas man upp igen. Men ibland får man dra strömmen. Connection tracker fungerar inte i Bridge Mode.

3

Fast den är ju uppkopplad till nätet. Det som händer är att den blir helt onåbar vilket alltså innebär att nätet inte går att nå. Detta sker ca 2 ggr i veckan.

4

gör en traseroute, kolla vart det bombar.

får du ip# om du ner/upp mot routern?

om internet anslutningen har bombat på tex internetleverantörens sida så blir allt onåbart. det som hjälper isf är att startaom routern, om det löser problemet så kan det vara anledningen.

Dovado lämnar support via facebook eller sin webbsida.

5 Senaste redigerad av idgforum (2012-09-14 05:05:26)

Jag har lagt ner bridgemode som tyvärr var en stor anledning till att jag köpte en TINY när jag redan hade en Dovado 3GN. Att dra kontakten varje morgon har jag inte tid med. Tar då 10 minuter att få igång Internet igen. Jag tror att anledningen är att både Tre och Telenor gör en omställning av något slag klockan 00.00 och 06.00 vilket även gör att det är svårare att tanka på natten, för de som sysslar med sådant, för att undvika belasta nätet dagtid.

Jag får trösta mig med att TINY har bättre upp-tider än 3GN och kör nu som vanligt och med connectiontracker.

6

Har du testat med den senaste firmwaren?

TINY Windows Firmware Utility Version:6.1.1
Router is now accessible in bridge mode before the router has connected to the network

7

"dom" gör det på natten för att ej störa sina kunder så mycket, det är bra....
gör även en omstart av "masten" på natten för att bliav med hängande koppel.
som tex 24/7 bredband ser ut att vara...
eller så sätter man maxtid på anslutningen ala 24timmar nedkopplingarna hos vissa operatörer.

problemet är att nerkopplingen ej sker snyggt, då hänger modemet sig och strömmen måste dras.

8

thomson69 skrev:

Router is now accessible in bridge mode before the router has connected to the network

Hjälpte inte. TINY onåbar tills jag kopplades upp av ISP.

9

idgforum skrev:
thomson69 skrev:

Hjälpte inte. TINY onåbar tills jag kopplades upp av ISP.

om det funkar dåligt, kontakta dovado via deras supportsida.