Nästa åtgärd är att pröva routern med ett tele2 sim. Dock borde telenors PLMN 24008 dyka upp i nätöversikten om jag har ett telia kort i, för det har telenor gjort tidigare ( på annan plats). Jag får åka en mil för att kolla, tar det så småningom vid något lunchbord.
UMTS med Telia och tele 2 var med Vololink router VA125 som har dubbla påskruvade antenner. Avläsningarna skedde bara med ett par minuters mellanrumm , den tid det tar för simkortsbyte. logga in och byta APN.
om jag nu får det att funka. det strulade lite igen och jag börjar misstänka att det är mer komplext än bara kontakttrycket. Kan handla om spänningssätttningen och läsningen av simkorten också. När kortet har suttit i routern vid installation av FW, ny eller gammal, så blir det inte läst när routern bootar upp, Men då stänger jag av, filar lite med kortsläden, startar om och så har det funkat, för det mesta.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.