Tråd: E392 hittar inte extern antenn
Hej
Har monterat en riktantenn på taket i sommarstugan för att få bättre täckning. Riktantennen är en Poynting 11dBi, 700-2900 MHz. Till detta använder jag USB-modemet Huawei E392 som jag ansluter via en halvmeters USB-förlängningskabel till datorn. Jag anslueter modemet via antennadapter till riktantennens medföljande antennkabel. Modemet har ju 2 antennutgångar men jag ansluter bara den ena (under den lilla antennluckan) eftersom jag bara har en riktantenn. I sommarstugan har jag bara möjlighet till max 3g, varför jag låser modemet till att enbart ansluta till 3g. Nu till något jag inte lyckas klara ut. Med antenn inkopplad hittar inte modemet basstationen (har riktat antenn mot angiven basstation av Telia och även provat varvet runt med 10 graders steg åt gången). Jag får noll staplar i Telias modemapplikation på datorn! Använder jag däremot modemet utan antenn och med optimal placering i huset så hittar den basstationen på 3g, däremot är signalen svag, 35%, varför jag vill hitta en antennlösning. Riktantennen sitter högt ovanför taknocken ungefär 0,5 m under TV-antennen. Jag har bytt både modem, riktantenn och antennadapter utan resultat. Tacksam för hjälp!