Sv: Råd önskas
ELFA har 18 olika typer av Mascotladdare som torde ha samma trestegsstyrkrets men olika utförande och max. laddström. Det viktigaste är att de inte har kylfläkt för en sådan går lätt sönder. Nån av modellerna med 2,7A eller 4A borde räcka för router och modem. Välj absolut INTE modeller som har manuell inställning av "mode". Om elströmmen bryts så startar de inte av sej själva utan man måstye gå dit och trycka på den idiotiska Mode-knappen. Sådant kan inte kallas underhållsladdare.
Jag använder Meanwell DC/DC som kan ge reglerad utspänning för 5 eller 12 V från 9...18 V inspänning. De finns i flera olika storlekar men 15 eller 25 W torde räcka (SD-25A-12, ELFA-nummer 69-060-10 pris 239 kr.). De har skruvanslutning och tål kortslutning. Jag har använt dem i många år och är väldigt nöjd.
Jodå, vi körde WLAN över 8 km med riktantenner (paraboler) i flera år men jag tröttnade på att varje vecka gå igenom rumban med att stänga av och starta upp dem då de låste sej. Det går an om burkarna är hemma men jag måste köra 10 km för att komma åt dem.