B593 fuskar och ger bara bästa RSRP och RSRQ fastde ska mätas på antennerna separat. Triaxantennen har lägre förstärkning an poyntingantennen. RSRQ visar att du har bra signal brusförhållande, det är inte ens säkert att routern hör någon annan mast, egen eller annans.
Telenor/tele2 har bara 5 MHz bandbredd på 900 och de kan ha lite svårt att spotta upp sig till riktigt hög fart. Skogen gör också att pingtid mm ökar, såg det nyss på ett annat ställe där signalen går genom en km tallskog.
Med sämre RSRP än du kan jag komma upp i 20 mbit upp och ned. Flera master hörs och RSRQ är inte bättre än 6-7. Men den stora skillnaden är att jag här tar emot signalen över öppet vatten, den är inte uppsplittrad av reflexer och flervägsspridning i skog.
Pingtiden är en intressant variabel som möjligen kan användas som parameter för graden av orenhet pga flervägsspridning.
Den implicita frågan är hur man ska bete sig för att komma upp i de 20 mbit som borde vara möjliga och göra net1 användarna sura. Det vet jag inte. Att köra med dedikerade 900 yagis som ger över 15 dB kunde kanske hjälpa men inte säkert. Bättre separatiom mellan antennerna, även horisontellt, skulle jag pröva först. Routern i sig är känslig så där finns inte mycket att hämta genom annan utrustning. Der kan hända att det finns stråk om man flyttar sig parallellt med skogsbrynet som gör att farten ökar fläckvis. Är granarna höga är det inte säkert att det ens hjälper att höja antennerna några meter till. Ska de upp ska man ta i ordentligt och då börjar det bli amatörradio. I vissa fall är lövverk så tätt en bit upp att det är bättre att sänka antennen men granskog är ju tät all over. Tills nästa kalhygge.
Undrar när vi får se den första quadrikoptern med 4G och wifi- länk till marken för signsltest.
Om B593s omkoppling till extern antenn - Med motstånd på 4,7 kohm kopplar routern om till extern. Rätt långt från DC-kortslutet. I 3G routern E960 har Huawei en kontakt för att koppla om melkan extern och intern antenn. Det kunde de ha haft på B593 också. Bör egentligen inte vara så svårt att sätta in. Högfrekvenssignalen filtreras bort på den ledning som går till avkänningen. Går man in efter filtret är det bara att koppla in motstånd på vardera sidan med en tvåpolig switch.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.