Tråd: Råd önskas
Hej, jag skulle vilja ha råd och tips av er alla kunniga på det här forumet angående att få till ett stabilt snabb bredband där jag bor. Jag bor i ett hus mitt i skogen och på min tomt finns det noll mottagning, förutom med Net1. Men det är riktigt kasst, har genomsnitt 0,3 Mbit.
Men, om jag går upp på berget 100 meter från huset så får jag 1.5 Mbit på Net1 och dessutom så har jag testat att surfa via min Android telefon och där kom jag upp i 1 Mbit, det är jobbtelefon och operatören är TDC, tror det är Telia och Telenor de använder sig av.
Så min tanke var att om jag kan surfa på mobilen med en hastighet av 1 Mbit, borde det inte gå att sätta upp en antenn på berget och få ännu bättre hastighet? Närmsta mast är inom 10 km enligt PTS
Tele2 (UMTS) och Telia (UMTS) , Tre (UMTS) och Telenor (UMTS)
Jag har fått OK från markägaren att gräva ned kabel och sätta upp antenn. Har en hög ståtlig tall som kandidat att montera upp antenn på. Är inne på att dra bara el kabel till den tänkta antennplaceringen, TCP/IP får gå genom kabeln med hjälp av powerplug 500Mbit (ZYXEL PLA4201 MINI POWERLINE 500MBPS KIT). Router (DOVADO 4GR 4G ROUTER) och el dras in i en aluminium låda och sedan antennkabel upp till antennen.
Funderar på i så fall på ett mobil abonnemang med Telenor. Vilken antenn krävs det isåfall, eller krävs det två?
Och om jag har 15m antennkabel upp till antennen kommer jag tappa jättemycket i signalstyrka?