1

Tråd: Signalstyrka Tiny vs Telenor Mobil Partner 32% vs 75%

När jag har modemet i min Tiny har jag mellan 25-32%
när jag har den i datorn registrerar Telenor Mobil Partner mellan 65-90%

Är detta bara missvisande??

Har haft min Tiny inne på reparation 2ggr, och sista gången fick jag betala retur på den för dom påstår att det inte är några fel på den.

2

Sv: Signalstyrka Tiny vs Telenor Mobil Partner 32% vs 75%

Ser att fler har samma problem. Det verkar som att routern kopplar ner mycket mer frekvent..

I datorn får jag tillbaka min anslutning inom 10-30 sekunder,

Medans Dovadon alltid Tar 2 minuter. Störigt när det kopplar ner 20ggr per dag

3

men visar mobile partner signalstyrkan i % ? jag har inte sett det i någon version av mobile partner som jag har haft

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

4

föra att routern skall koppla upp igen snabbare måste pingtiden sänkas troligen, men det ökar mängden onödig trafik.

signalstyrkan som routern visar är en omräkning av vad modemet ger som svar som linjärt omräknas till % värde.

tex räknar min mobil 100% mottagning som dovdo räknar som 54%.
jag anser dovadon räknar rätt, nokian skönmålar siffrorna.
går jag in i menyerna och kollar status fås -xxdB värdet som översstämmer med dovadons omräknde %...

5

De 2 minuter de tar för att den ska koppla upp är som sagt relaterat till hur snabbt den noterar att linan är död.
Watchdog funktionen kollar t.ex. var 60'e sekund om linan funkar, och sen beror på hur man valt om den ska starta om vid avbrott eller försöka ringa upp igen, och tiny har smarta usb ström funktionen för att döda modemet på riktigt.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!