Sv: Telenor lanserar 4G-router
Hej alla,
Har just i veckan fått Bredband 4G m router (DWR-923) från BBB.
Ett första test där jag var direktansluten med en laptop på WiFi gav hyfsad hastighet (40 MBit/s nedströms o 7 MBit/s uppströms).
Dessvärre stötte jag sedan som så många andra här på patrull när jag skulle koppla in routern i bryggat läge till min D-Link DIR-655 (vilket såklart 3 pers på kundtjänst och teknisk support bekräftat fungerar). En tekniker bekräftade snabbt att det inte i nuläget är möjligt och att en kommande FW-release till DWR-923 skulle råda bot på detta och "en massa andra buggar".Läste mig igenom denna tråd och bestämde mig för att testa följande:
* DWR-923 i NAT-läge (som den kom med vid leverans)
* Reservera IP i DWR-923 för min DIR-655 (MAC adressen för WAN)
* Ange DIR-655 IP som Virtual DMZ Host (är det rätt sätt att lägga DIR-655 på DMZ?) i DWR-923
* Stängt av WiFi på DWR-923
* Kopplat LAN-port 1 på DWR-923 till WAN på DIR-655Körde igång allt på nytt och det funkade!!! Surf, mail, SIP-telefoni mm inga problem, återstår att kolla att VPN inte får hicka. Hastigheten kändes bra, dock när jag mätte med Bredbandskollen så fick jag bara 5 MBit/s nedströms och 6 MBit/s uppströms. Allstå liten skillnad uppströms men stor nedströms, varför??? Är det något med DMZ som spökar? Har inte gjort andra ändringar och vet att nätverket i övrigt i hemmet inte utgör en flaskhals.
Alla råd mottas tacksamt!
Har samma installation med med DIR-655 och hade även samma problem med hastighetsförsämringen. Men jag testade att dra in senaste Firmware:DWR-923_A1_FW v 1.2.9.36 (http://tsd.dlink.com.tw/downloads2008.asp) och efter det så är det samma höga hastighet genom båda routerna. Nu kanske även Transparent Mode fungerar. Har dock inte testat.