1

Tråd: Huawei E398 + Dovado

Hejsan!

Jag har ett 4G modem från Bredbandsbolaget, modemet är en Huawei E398.

Jag har hittils bara använt 4G stickan direkt i datorn utan router och sånt och det har fungerat utan problem.

Men nu tänkte jag koppla in en router för att kunna använda andra prylar till mitt 4G modem samtidigt, men jag får det inte att fungera!

Jag har kopplat in routern med strömadapter i datorn + 4G stickan rätt in i routern. Sen installerade jag drivers och allt sånt. Sen gick jag in på 192.168.0.1 och körde setup wizard eller vad det nu hette, och skrev in allt rätt, APN var helt rätt (kollade upp det) och även pinkoden rätt.

Men sen när jag har gjort klart allt där och när man trycker slutför och allt startas om, då får jag full täckning på routern där nere i högra hörnet, det är 4 pluppar som är gröna. Men jag har ingen internet anslutning?

Det känns som att routern är ansluten utan problem, men 4G stickan har inte anslutit sig till nätet.

Hur löser jag detta?

En fråga också, ska jag ha bredbandsbolaget egna anslutningsprogram på datorn eller inte?

2 Senaste redigerad av jockas (2012-09-02 22:53:41)

Sv: Huawei E398 + Dovado

billy.dalbjer skrev:

Hejsan!

Jag har ett 4G modem från Bredbandsbolaget, modemet är en Huawei E398.

Jag har hittils bara använt 4G stickan direkt i datorn utan router och sånt och det har fungerat utan problem.

Men nu tänkte jag koppla in en router för att kunna använda andra prylar till mitt 4G modem samtidigt, men jag får det inte att fungera!

Jag har kopplat in routern med strömadapter i datorn + 4G stickan rätt in i routern. Sen installerade jag drivers och allt sånt. Sen gick jag in på 192.168.0.1 och körde setup wizard eller vad det nu hette, och skrev in allt rätt, APN var helt rätt (kollade upp det) och även pinkoden rätt.

Men sen när jag har gjort klart allt där och när man trycker slutför och allt startas om, då får jag full täckning på routern där nere i högra hörnet, det är 4 pluppar som är gröna. Men jag har ingen internet anslutning?

Det känns som att routern är ansluten utan problem, men 4G stickan har inte anslutit sig till nätet.

Hur löser jag detta?

En fråga också, ska jag ha bredbandsbolaget egna anslutningsprogram på datorn eller inte?

Har du kabeln mellan modemet och routern? Detta skall du ha för att inte störa ut wifi.
Använder du den högra porten på routern?
Är lampan grön inne i routern som visar att den är uppkopplad?

E398, Dovado 4G med 6.0.1, 1st poynting antenn -11db
Ca 2.5km till mast. ISP telenor 4G 80, men kör nu på 900mhz.

3

Jag har kört med den där tillsatsen som man fick med.

Använde port 1, spelar det någon roll?

Har inte kollat lampan någon gång!

Tänkte testa mer imorgon, så försöker få så mycket tips på hur jag ska lösa det innan jag går till sängen!

4

Använder du router har du ingen nytta av någon connection manager i datorn.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Det är port två som skall användas vad jag vet alltså den till höger. Testa detta först

E398, Dovado 4G med 6.0.1, 1st poynting antenn -11db
Ca 2.5km till mast. ISP telenor 4G 80, men kör nu på 900mhz.