1 Senaste redigerad av Jonny (2012-08-17 09:03:47)

Tråd: 4Gr på 40 Mhz

Sam .... vilket är bäst att köra "sideband" på ?  Lower el Upper ?

inSSID 2.1 visar 54mb på maxrate även då jag kör på 40mhz med nya fw 6.1.0

borde väl stå 300mb?

kör på kanal 9

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

2

Sv: 4Gr på 40 Mhz

När jag drar igång 40MHz, då brukar jag använda kanal 3 med upper sideband. Jag vill behålla mitt avstånd från 4G så gott som möjligt.

Sideband betyder bara vart du vill ha de resterande 20MHz, lägre eller högre om det huvudbandet du valde. 40MHz är bara 2 x 20MHz, så att det blir kanaler 3 + 7.

Om du tittar på inSSIDer grafen, så ser du att mittpunkten för varje nätverk är det invalda kanalen. Varje kanal tar upp hela 20MHz.

Väljer man kanal 3 som mittpunkt, då täcker det frekvensplats från kanal 1-5. Och tar man upper sideband, då blir 5-9, med 7 som mittpunkt.

3

hastigheten är dynamisk på tex N wifi.
så 300 fås nära och sjunker sedan med längre sträcka från routern.

jag får 300 vid ca fem meter utan problem.

4

aha tackar boys

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

5

Vilka är då fördelarna och nackdelarna med att köra 20 resp. 40 Mhz?

6

läs vad det står tidigare

7

Mina datortekniska kunskaper är begränsade.

Jag tror att jag förstår vad som står ovan, altså hur instälningen av lower och upper  påverkar kanalvalet. Däremot förstår jag inte vad valet har för betydelse i övrigt. Påverkar det ned- och uppladdningshastigheten i förhållande till internetleverantören eller ev. Bara hastighet mellan routern och den egna datorn. Eller har det någon annan betydelse?

8

har med interna hastigheten att göra (router-dator) i wifi lägen

9

fubb skrev:

Vilka är då fördelarna och nackdelarna med att köra 20 resp. 40 Mhz?

Fördelen med att köra 40 MHz är att du kan få högre hastighet på ditt trådlösa nätverk.
Nackdelen skulle väl vara att du då samtidigt använder det mesta av det tillgängliga frekvensutrymmet för wlan så risken för kollisioner med t.ex. grannarnas wlan ökar.

10

Enligt vad som går att utläsa av inssider-programmet är jag ensam om at köra 40 Mhz. Det är 5-10 stycken igång mest hela tiden. Nedladdningshastigheten varierar därför våldsamt.

Om jag förstår saken rätt är det fråga om grannhänsyn, jag får högre nedladdningshastighet om jag kör 40 Mhz men kan därmed också störa flera grannars wifi eftersom jag kör på fler 100 %fler kanaler!? Men att köra på 40 Mhz i stället för 20 Mhz ökar väl inte den teoretiska maximala nedladdningshastigheten med 100 %, eller?

11

du kan nog utgå från att det är modemet som är flaskhalsen såvida ditt modem inte laddar ned snabbare än 30-40 mbit/s. De höga hastgigheterna i WLAN har man nytta av t ex för att skyffla filer mellan dator och NAS eller mellan datorer.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Det där med "grannhänsyn" verkar ju åt båda hållen.

Det är sant att du kanske stör dina grannars nät mer om du kör 40 MHz.
Men det är ju också så att du kanske bara får ut en bråkdel av den hastighet du teoretiskt skulle kunna få ut av 40 MHz p.g.a. störningar från dina grannars trådlösa nät.

I en så komplex miljö som du verkar ha med 5-10 wlan omkring dig är det svårt att förutsäga hur näten kommer att bete sig när det blir frekvenskollisioner.

Det enda råd jag kan ge är att du kan kolla med inSSIDer vilka frekvenser som verkar användas minst och lägga ditt wlan där. Sedan om det blir bättre med 20 eller 40 MHz just i ditt fall med alla störningar, det får du nog prova fram.

40 MHz kräver ju också att mottagarutrustningen stöder det för att kunna dra fördel av det.

13

Bättre att köra det övre bandet 5 GHz om utrustningen klarar det. Mindre trängsel.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14 Senaste redigerad av fubb (2012-09-03 11:05:04)

Men ökar den teoretiska maximala ned- och uppladdningshastigheten - mellan datorn och routern - med 100 % när man kör 4gr-routern på 40 Mhz i stället för 20 Mhz?

Inget av mina datorer etc kan - vad jag vet - ta emot signaler på 5 Ghz-bandet. Hittills har jag bara använt 2,4 Ghz-bandet.

Däremot har jag inte haft några problem att ta emot signaler när 4gr-routern kör på 40 Mhz, oavsett om klienterna är datorer med Windows 7, Windows 7 Starter, XP eller Android 4.0.3 eller mobiler med Android eller Symbian.

Jag antar att det räcker att göra en Restart av roterns programvara efter det att jag ändrat Mhz, eller måste man bouta om routern?

15

restart och boota om är nog samma sak här. Du får väl kolla om datorn laddar ned snabbare öm du ökar bandbredden på wifilänken. Ett ännu bättre sätt att prova är att ansluta datorn med lankabel till router. Då brukar nedladdning gå snabbare än över wifi men där kan du testa skillnaden mellan 20 och 40 MHz bandbredd på wifi.

Ju fler som kör 40 Mhz bandbredd, desto grötigare blir det på 2,4 GHZ nätet i storstäderna. Redan där jag bor en mil utanför en storstad i ett glest villaområde får jag in minst 30 WLAN om jag kollar med en lite bättre antenn.

16

om dina datorer/clienter som du kör mot routern bara har B/G wifi så stör dom N wifi.
lösningen är att ha en dedikerad G router på annan kanal och en annan router med N enbart.
för att köra N på 40 MHz så måste alla klienterna även stödja 300 Mbit och inte tex 150 Mbit som det är annars.
körande i blandad miljö ger dålig bandbredd.

Har du en dator med 300 stöd med ok firmware till den så går det fort, blandar man så blir hastigheten "blandad"

finns andra routrar som stöder separata AP för G och tex N i samma burk/router.

även blåtand tex stör wifi.