1

Tråd: Uppkoppling via WLAN funkar inte

Jag har precis skaffat en Android-lur ( LG-E610 L5, Android 4) och tänkte utnyttja Tinyns WiFi för att
hem-surfa på mobilen med mitt 4g abonemang. Men vilka WLAN-inställningar jag än gör i Tiny och hur många gånger jag än
startar om den så delar den inte ut nån IP-adress till mobilen. Mobilen upptäcker WiFi nätverket utan problem, men den kommer inte längre än till "hämtar IP-adress" när jag sätter på dess WiFi-funktion. Mobilens Wifi-direct funktion verkar ju inte heller vara till nån nytta i det här fallet. Vad göra?

I've got a Rolls Royce because it's good for my voice

2

Sv: Uppkoppling via WLAN funkar inte

Funkar routerns wifi med dator?
Funkar din mobils wifi i vanliga fall/annan router?

Du kan testa sätta en statisk adress i din mobil istället för att vänta på DHCP skall dela ut den. Se till att inte ta en adress som redan är upptagen bara.

Det är inte så att du kör din Tiny i bryggat läge va?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

igerup skrev:

Jag har precis skaffat en Android-lur ( LG-E610 L5, Android 4) och tänkte utnyttja Tinyns WiFi för att
hem-surfa på mobilen med mitt 4g abonemang. Men vilka WLAN-inställningar jag än gör i Tiny och hur många gånger jag än
startar om den så delar den inte ut nån IP-adress till mobilen. Mobilen upptäcker WiFi nätverket utan problem, men den kommer inte längre än till "hämtar IP-adress" när jag sätter på dess WiFi-funktion. Mobilens Wifi-direct funktion verkar ju inte heller vara till nån nytta i det här fallet. Vad göra?

dubbelkolla så du skrivit in rätt lösenord brukar vara det felet då mobilen inte får ip...

det är väldigt lätt att fel bokstav blir när man trycker in lösen på mobilen...
har du använt mac-adress låsning i router ?
wpa2 kryptering.... eas eller tkip eller båda...

komi håg att du måste starta om router om du gör några ändringar i den

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

4 Senaste redigerad av igerup (2012-08-27 09:42:08)

Bryggat läge, nej.
Dator med Wifi, nej. Jag använder LAN porten där. Det går väl att använda samtidigt som WLan är igång, eller blir det nån konflikt där?
Ändring från DHCP till statisk i luren verkar inte vilja stanna kvar.
Om ändringen skall göras i listan med hittade wifi-nätverk, vill säga.
Wifi med andra routrar? Kanske, om jag visste lösenorden till mina grannars nätverk. Men det vet jag inte.
Lurens mac-adress är sparad i Tinyn, WPA2 med AES är på och luren visar lösenordet så det är inte så svårt att skriva fel.

5 Senaste redigerad av Jonny (2012-08-27 09:47:57)

ändra till att köra båda samtidigt i router eas+tkip - starta om efter ändring

det skilljer på stora o små bokstäver i lösen smile fast det vet du kanske redan wink

w-lan + kabels ska fungera samtidigt..... lite av poängen wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

6

Nä, det här verkar inte alls funka hur jag än bär mig åt. Är det för att jag ändrat LAN-gatewayens IP? Men det skall ju inte kunna ställa till med nåt, tycker man. Om nån kunde tota ihop en Bluetooth-adaper man kunde koppla ihop med Tiny vore ju bra, Bluetooth funkar hur bra som helst.  Nåja, tackar för hjälpen, jag för väl fortsätta pilla och se hur det går.

7

är luren brandad, så kanske man inte får surfa "gratis via wifi", borde ej vara så, men är poppis i västligare trakter om den är köpt ....

wifi och lan skall funka samtidigt.
har du usb skarv mellan router och usb modem?

välj dhcp i luren, samt routern.

uppgradera tinyns firmware till sista versionen innan du fortsätter om du inte redan gjort detta, då dom sista vers av fw till routern har fixat mycket wifi strul med olika enheter.

vad är det för android version ?
4 säger inte mycket då android är extremt buggit.

annars kan du kontakta dovado direkt för support via facebook eller deras webbsida om du ej får fart på router-mobil för det ska funka med std inställningar.

8 Senaste redigerad av Jonny (2012-08-27 10:43:48)

trippelkolla:)  så du inte fått med ett mellanslag, punkt,annat tecken vid lösen(Router) samt på telefon.

jag har vidare råkat ut för att vissa enheter inte kan koppla upp sig om man går över kanal 11 i router (12,13=funkar ej) gäller min skrivare tex. kanal 1-11 är okey men sen stopp

vidare har jag även råkat ut för att ett trådlöst nätverkskort inte kunde logga in då ssid var dolt....även om jag skrev in det.... funkade då ssid broadcastade.

utgår ifrån att du testat med trådlös dator

9

He he, nätverksprefixet i luren skulle sättas till noll. Så enkelt att man kan dö av skratt.
Wohoo, wifi/4g, here I come!

10

smile

11

vad är nätverksprefix?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Säg det, jag är själv ingen expert. Det är väl någon dum översättning från angloamerikanska. Ungefär som att översätta file med fil. Helkorkat, det borde ju vara arkiv; filecabinet = arkivskåp.Men det stod 24 i fältet och jag testade litet olika siffror tills det funkade.

13

Google ger lite olika svar på vad nätverksprefix innebär. Det tillhör inte det vardagliga nätverksinställandet.  Vilken blev då den adress som fungerade och där nätverksprefixer satts till noll? Ange hela inklusive nollan så att vi får insikt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

igerup skrev:

Men det stod 24 i fältet och jag testade litet olika siffror tills det funkade.

'24' verkar vara nätmask 255.255.255.0, men i CIDR notation.  Det är det jag kan associera den siffran med.  Nätmask '16' motsvarar 255.255.0.0, osv.  Bäst att veta wink  Men att nätverksprefix skulle vara den svenska översättningen på engelska "netmask" är nog första gången jag hör det.

Free your mind, and your OS will follow.

15 Senaste redigerad av igerup (2012-08-30 11:00:29)

Översättningen av LGs Android 4.0.3 ICS är nog inte gjord av en svensk person. Jo, det är nog nätmask de menar.
Nätmask blev 255.255.255.255 och länk hastighet 65 megabit; LG L5 har bara b+g, inte n. Om nu infon om Android-lurar på
LGs hemsida är korrekt, vill säga. Det är rätt dåligt av de att inte lista vilka Bluetooth/Wifi specifikationer deras lurar har.
Fast jag har precis ställt om Tiny till att använda n och luren konnektar, så jag vet inte vilken hastighet som gäller. n skall väl vara snabbare än b+g, eller?

16

802.11B = 11Mbit/s
802.11G = max 54Mbit/s "vissa tillverkare gör turbo versioner av G"
802.11N = max 300Mbit/s

Låter som din lur tuffar på med .N.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

17

glöm inte A wifi, riktigt bredband... enligt op.

det finns snabbare wifi både 450,600 osv. men då äter man hela wifi bandet.