Tråd: Dovado 3GN och ZTE MF-102
Jag har version Dovado 3GN 5.0.18-t2 (operatörsbundet till Tele2) av firmware på Dovado 3GN och ZTE MF-102 (operatörsbundet till Tele2) hos Comviq.
Problemet är väl kanske egentligen ett problem med ZTE-modemet som kopplar ner sig själv utan att gå upp automatiskt igen, detta prolem sker flera gånger per dag.
Tidigare hade jag samma problem med Comviqs programvara Comviq Connect när jag körde ZTE modemet direkt i datorn (samma problem med minst 4 helt oberoende datorer en HP 6715b 64bit AMD Turion Dual Core med Vista 32-bit, en HP Pavillion 64bit AMD med 32-bit XP, En Lenovo thinkpad T-410 med Intel CORE i5 VPro med 64 bit Windows 7 och ytterligare en lite äldre HP med Windows XP). det har blivit betydligt bättre med Dovado-routern, men är inte helt perfekt ändå. Jag vill ju att modemet alltid ska vara online och om det någon gång går ner så ska det koppla upp sig automatiskt så jag som användare aldrig behöver bekymra mig om det.
Jag vill kunna ha köra fullkomligt unattended med denna konfiguration och lita på att det fngerar, eftersom jag behöver nå datorn remote och då har jag inte fysisk tillgång till datorn så jag kan ta ur ZTE-modemet och boota om det. Det funkar utmärkt när jag kör med motsvarande billiga modemsticka (Huawei med deras abonnemang 99 kr/månad) från Tre minns inte modemets modellnummer på rak arm.
Hittar ingen *.bin fil som jag kan uppgradera modemet med på samma smidiga sätt som jagkunde uppgradera firmware på Dovado-routern.