Har nu fått infoferendas 450 antenn. Ett problem med den ökade förstärkningen jämfört med min gamla 5-pinnars riktantenn, är att den nya hittar fler master.
Bor i Flen och har alltid, enligt Net1:s täckningskarta och rekomendation, haft antennen mot Krokek (söderut) PN stadigt på 28, (vilket jag antar är krokek) på alla carriers med "lilla" antennen. Med den nya större så kan jag ibland ha 28 på alla, men ofta har en, ibland två carriers 472. Var den ligger vet jag inte, men skulle gissa Nyköping/Bogsta.
(finns det någon tabell som visar det olika masternas namn/nummer?)
Har konstaterat att med olika PN så går det långsammare, varför jag vill ha alla carriers på PN 28, men för att åstakomma det så måste jag rikta antennen något mer åt sydväst, och därmed delvis "missa" krokeksmasten för att inte 472:an ska sprattla in, och då har jag ju delvis förlorat vitsen med bättre förstärkning.
Förstår för övrigt inte att rekomendationen är Kroket, då Nyköping ligger närmare.
Har det något med loberna att göra? Loberna går ju heller inte längre att se på nya täckningskartan. Eller ska jag försöka satsa på 472:an helt i stället, eftersom den ju så gärna vill "vara med". Förslag någon?