Jag har kopplst med kabel eftersom rör härför lades för det när jag byggde. Annars kan man köra homeplugs, såvida man inte stör kortvågslyssnare/radioamatörer (inom 1000 meter).
De flesta rekommendationer jag sett här på forumet går ut på att ha samma SSID men olika kanaler. Eftersom jag mest använder en ipad rörligt så körjag skilda ssid och låter ipaden koppla ned wifi momentant (avstängningsknappen) då jag t ex går från sovrummet till köket. Så fort jag öppnar ipaden låser drn på den i den nya lokalen starkaste signalen. I mellanlägen gilkar jag att kunna välja vilken accesspunkt som ska gälla.
Men min variant är mycket primitiv. Det finns repeatrar som plockat upp signalen och återutsänder den. Halvbra tycker jag. Sedan finns det mer sofistikerade repeatrar som kör enligt föga standardiserade protokoll och därför funkar bäst inom samma fabrikst. Frågan har varit uppe i forumet rätt nyligen och det är möjligt att detta funkar med Dovado.
Kan man byta antenner till längre kan vara effektivare i horisontslplanet. Tplink och dlink har längre.
Det finns en mängd sätt att länka acesspunkter och det för för långt att skriva hela historien. Dessutom är andra här mycket mer insatta än jag. Vad som lämpar sig för ett kontor med hundra arbetsplatser är inte samma som i en bostad som man kanske täcker genom att ha en accesspunkt centralt.
Hos en kompis som har bredband via kabel in i kontoret i souterrängvåning skickade vi lan via två devolo homeplugs till vardagsrummet i bottenvåningen. In till en tp link accesspunkt med tre wifiantenner och det gav bra täckning i hela huset. Devolo homeplug därför att man inte ville ha en lankabel i trappan. Med detta system tappar man ingen fart, 200 mbit pluggarna skickar vidare med ca 150 mbit/s i praktiken. Prylarna shoppades snabbt på MediaMarkt och det var klart samtidigt som middagen serverades.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.