bertilson skrev:jonasolof skrev:Om antennerna har ett stift mitt i kontakten och chassikontakterna i routern motsvarande hål är det inte wifiantenner.
Men det går att använda effektivare antenner än de vanliga medlevererade - om sladdar tillåts i hemmet vill säga.
Det sitter vanliga SMA-kontakter på. Honan på routern och hanen på kabeln.
Är det någon generell standard att inte använda SMA till Wifi kontakter eller var grundar du utalandet på?
Tänken är väl att köpa utomhus antenner med riktverkan för att få upp mottagningen lite, Tyvärr funkar inte den 14dBi antennen jag haft tidigare till mitt 3G då den inte täcker in 2,6GHz bandet.
Bör man ha olika polarsering på de båda antennerna?
Behöver man ha 2 antenner?
Ja, reverse polarity är avsett för Wifi och kom för att wifi-användare inte skulle använda högförstärkande antenner. På din router och med omkopplingskontakten är kontakterna högst troligen avsedda för 4G antenner. Kan verifieras genom att öppna och titta efter de interna WLAN antennerna, kablarna och radiokorten. Jag har frågat i butik angående antennkontakterna för DWR923 för telenor och B593 för Telia och Tele2. Beskedet du får är vanligen fel eller svävande med vibbarna att det skiter väl jag i vad det är. pekar man på antennkontakten och påpekar skillnaden mellan RP-SMA och vanlig SMA så är det uppenbart att kunskap om detta inte ingår eller avses ingå i säljutbildningen och kompetensen.
Det kan säljas antenner för 4G med kablar som har reverse polarity, men det är ofta skräp som säljs av Davido eller Loh med mördande reklam.
Ett lustigt case är den fönsterantenn som Kjell och Co säljer som WLAN antenn och anger har RP-SMA. Antennen täcker 2400-2700 MHz och därmed även 4G 2600 bandet. SMA kontakten på antennen är normal SMA men den medföljande kabeln slutar med RP-SMA. Antennen är Level one WAN 1112 och två sådana kan vara idé att testa om man kör 2600 i stad. Bara att köpa ngn lämplig längd kabel med SMA hanar i var ände.
Två antenner och olika polarisering hjälper generellt, det är vad 4G är designat för.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.