1 Senaste redigerad av plun (2012-08-17 18:47:32)

Tråd: dallas

Jo jag har ingen annan kommentar än att det saknas en logg !!

Får hoppas att någon Tysk eller annan mer viktig användare ger argument för att införa detta  !   smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

2

Sv: dallas

plun skrev:

Får hoppas att någon Tysk eller annan mer viktig användare ger argument för att införa detta  !   smile

Vad har Tyskland med det att göra, pray tell?

3

Ein Log finde ich nicht nötig

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4 Senaste redigerad av plun (2012-08-17 19:12:20)

Sam skrev:
plun skrev:

Jo den tyska marknaden inkl vad deras användare tycker är mycket mer viktig för en tillverkare än ett perifert land som Sverige.  Ännu viktigare är om en "amris" skulle börja "tjöta" !  smile

Oavsett vad man nu tycker om behovet av en en logg så anser jag med bestämdhet att en router SKA ha en logg.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

5

plun skrev:
Sam skrev:
plun skrev:

Jo den tyska marknaden inkl vad deras användare tycker är mycket mer viktig för en tillverkare än ett perifert land som Sverige.  Ännu viktigare är om en "amris" skulle börja "tjöta" !  smile

Oavsett vad man nu tycker om behovet av en en logg så anser jag med bestämdhet att en router SKA ha en logg.

Plun. Du kanske bor i ett "perifert land" som du skriver, men jag bor i landet med absolut bästa mobila nät. Jag kan med mycket stolthet säga att vi är etablerade i Sverige och våra produkter funkar med världens snabbaste mobila nät. Sverige har mer värde ur ett teknikperspektiv än något annat land i världen, vad gäller bredband. Sverige var dessutom först med 4G. Alla jag träffar utomlands undrar vilka hastigheter man kan få här, till vilket pris och villkor. Hela världen tittar på Sveriges utveckling i både fast och mobilt bredband. Jag bilade igenom Tyskland bara för 2-3 dagar sen. Hade knappt någon 3G, let alone 4G. Så nej, Sverige är absolut inte ett "perifert land" som du verkar tro, speciellt när våra Tyska kunder importerar från Sverige.

6 Senaste redigerad av plun (2012-08-17 19:58:30)

Sam skrev:

Plun. Du kanske bor i ett "perifert land" som du skriver, men jag bor i landet med absolut bästa mobila nät. Jag kan med mycket stolthet säga att vi är etablerade i Sverige och våra produkter funkar med världens snabbaste mobila nät. Sverige har mer värde ur ett teknikperspektiv än något annat land i världen, vad gäller bredband. Sverige var dessutom först med 4G. Alla jag träffar utomlands undrar vilka hastigheter man kan få här, till vilket pris och villkor. Hela världen tittar på Sveriges utveckling i både fast och mobilt bredband. Jag bilade igenom Tyskland bara för 2-3 dagar sen. Hade knappt någon 3G, let alone 4G. Så nej, Sverige är absolut inte ett "perifert land" som du verkar tro, speciellt när våra Tyska kunder importerar från Sverige.

Jo men i ett "perifert land" så kan det uppkomma konstiga önskemål från operatörer.....   (typ Telia som härjar i flera perifera länder)

Jag kan INTE tänka mig att en mer kunnig "amris" skulle acceptera en router utan logg.

Sen är jag inte sur eller arg, min uppkoppling funkar prima smile

7 Senaste redigerad av Sam (2012-08-17 20:55:43)

Jag fattar inte varför du tror så lite på Sverige, att kalla det ett "perifert land". Perifert till vad? Come on man! Jag är inte ens född här och tycker att det är världens mest innovativa land! Åk bara över till nån av våra grannländer för att inse hur långt vi har kommit med bredband. 10GB i månaden är ren lyx! Jag tar 3Mbps mobiltbredband från Sverige istället för ADSL någon annanstans, any day of the week.

8

Sam skrev:

Jag fattar inte varför du tror så lite på Sverige, att kalla det ett "perifert land". Perifert till vad? Come on man! Jag är inte ens född här och tycker att det är världens mest innovativa land! Åk bara över till nån av våra grannländer för att inse hur långt vi har kommit med bredband. 10GB i månaden är ren lyx! Jag tar 3Mbps mobiltbredband från Sverige istället för ADSL någon annanstans, any day of the week.

Jo Sverige är ett perifert land samt en perifer marknad om man set det i det stora hela.

Angående en logg så ser jag det som en självklarhet att en användare, mer eller mindre kunnig kan se vad routern har för sig.  Jag vill inte köra mjukvara där jag inte kan se vad som händer, ren principfråga.

Jag är sedan helt säker på att det skulle vara en logg om "main-stream" länder mer körde 4G !!  Dovado skulle vara död om de inte hade en logg !

9 Senaste redigerad av Sam (2012-08-17 21:49:01)

plun skrev:

Dovado skulle vara död om de inte hade en logg !

Du är en komiker.

10

dd-wrt har "logg", kanske går att installera på en dovado router plun :-)  får även en massa bonus funktioner.

11

Det hade ju varit spännande, dovado finns dock tyvärr inte med i listan över supported.

12

Sam skrev:
plun skrev:

Dovado skulle vara död om de inte hade en logg !

Du är en komiker.

Det där är nästan en förolämping, kommande från en Dovado representant :-/  Fingrarna har ibland en tendens att röra sig fortare än hjärnan, hos somliga.

Jag fattar inte varför Dovado agerar som de gör map. den loggen.  Varför taktiken med att lova men inte hålla?  Det har tjafsats i mer är ett år om det där :-/  Hur svårt kan det vara?  Loggen finns redan där.  Det är bara det att den har binärformat och router-ägarna har inte möjlighet att läsa den.  Jag gissar att det är bara frågan om några timmars arbete för en kunnig programerare att göra den tillgänglig.  Vad är det för hemligheter som Dovado vill dölja för sina kunder?

DOVADO!  Ta er samman och öppna loggen för kunderna snarrast!!!

Free your mind, and your OS will follow.

13

Dovado vet naturligtvis bättre än alla oss andra. Och Samir vet ju bäst av alla. Kunder är inget man ska lyssna på, utan de ska bara "uppfostras" att tycka rätt.

14 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-18 13:03:26)

En bra router har en logg där bl a uppkopplingssekvens kan följas. Har routern ingen logg är den en mindre bra router. Hur pass bra router man villgöra är en affärsmässig bedömning på en konkurresutsatt marknad.

För övrigt har Sam och Plun båda rätt i mitt tycke. Mobilnätet är bra men operatörernas makt snedvrider marknaden och det saknas ett led av kunniga fackhandlare mellan operatörerna och kunderna som bl a kan ställa krav på teknisk transparans och hjälpakunder i trakten att optimera bredbandsuppkopplingarna. Pluns åsikt bekräftas i denna artikel om hur tyska fackhandlare ska skaffa sig överblick för att kunna ge bra service till nöjda kunder

http://www.crn.de/netzwerke-tk/artikel-95061.html

Artikelns kärna är att handlaren bör skaffa sig en bra router som loggar alla uppgifter, signalnivåer mm och åka runt i affärens upptagningsområde för att bilda sig en uppfattning om täckning och signalnivåer kring orten för att kunna sälja rätt och ge kunskapsbaserade råd. I Telialand har lokala  handlare ingen roll och operatörens butikspersonal kan näst intill inget. Internetsäljarna tjänar på att ljuga.

Jag har i min närhet flera småföretagare som för sina bredbandsuppkopplingar är hänvisade till operatörssåld konsumentutrustning med dålig support. Frustration är bara förnamnet (men det ger mig en del gratis luncher när jag fixar problem...). De kunniga fackhandlarna lyser intensivt med sin frånvaro. Visst finns några från operatörerna fristående butiker i närmsta stad men vid samtal med personal som skickas ut framkommer att deras kunskapsnivå oftast  är mycket låg och att de inte har utrustning för att komma till rätta med problem. Det är som att komma till en akutmottagning enbart bemannad med sjukvårdsbiträden.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

cii skrev:

Vad är det för hemligheter som Dovado vill dölja för sina kunder?

DOVADO!  Ta er samman och öppna loggen för kunderna snarrast!!!

Hear, hear !!!!!!!!!!

MVH,
/Erland

.