1

Tråd: Räckvidd WLAN

Jag använder WLAN med Dovado 4GR ver 6.0 i ett enplanshus med träväggar.
Tyvärr bli signalen dålig bara några rum bort, ca 10 m från antennen.
Trots att inga dörrar är stängda mellan rummen blir signalen så dålig att den många gånger bryts.

- Kan man byta till en bättre antenn eller använda någon form av antennförstärkare?

- Kan man ansluta någon annan utrustning för att förbättra räckvidden?

2 Senaste redigerad av Jonny (2012-08-15 12:22:56)

Sv: Räckvidd WLAN

börja med att uppgradera din router till 6.1.0 smile

http://www.dovado.com/index.php?option= … mp;catid=1

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

3

Kolla upp om du har störande elektrisk utrustning som gör att det blir dessa problem.
Testa även att ändra kanal på wlan.

4

Kolla runt med inSSIDer också.

5 Senaste redigerad av mama09 (2012-08-20 12:40:13)

Jag vet inte vad inSSIDer är. Om det är något som jag som normalanvändare borde testa
förklara gärna närmare hur jag gör.
Eftersom ingen annan lösning hjälpt mig hittills vore jag även mycket tacksam för råd
vad det kan finnas för alternativ,
t ex byta antenn, använda antennförstäkare el komplettera med annan utrusning.

6 Senaste redigerad av Jonny (2012-08-20 12:48:04)

har du uppgraderat router?

byt plats i huset om möjligt

ställ ej router vid elektrisk utrustning.

byt kanal  router..... prova lite men kanal 1 ska vara bra då det gäller wifi sägs det...

dovadons antenner går ej att byta ut vad jag har förstått.

utr som stör ut är micro,detect telefoner bla

men kan helt enkelt vara så att du behöver repeter på nedre plan

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

7

InSSIDer är ett program för att kolla hur många wlan-signaler det finns i luften omkring dig och vilka kanaler de ligger på.

http://www.metageek.net/products/inssider/

Med programmets hjälp kan man kolla så att ens eget wlan inte kolliderar i frekvens med andra närliggande wlan.

8 Senaste redigerad av idgforum (2012-08-20 14:40:59)

Jag har själv i många år testat med många olika trådlösa routrar, senast D Link DIR 855, ASUSRT-N12C1, Dovado 3GN och Dovado TINY och döda punkter i ett trähus finns det gott om och för alla routrarna har döda punkterna varit på samma ställer. Kvittar om det är b, g eler N.

Äldre trähus med timmer. Min lösning är att använda ASUSRT-N12C1 och en Netbook med Connectify som repeater. Asus router/repeater kostar bara 325 kr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=539184 och är en bra investering. programmet Connectify kostar 206,69 kr http://www.connectify.me/

Med döda punkter menar jag sådana på 10-20 meters avstånd från routern.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rel%C3%A4station

http://www.omwlan.se/artiklar/repeater.aspx

9

Har du tex en Android tefefon så funkar denna ( om den har wifi ) som en utmärkt portabelt wifi verktyg med WiFi Analyzer appen

https://play.google.com/store/apps/deta … i.analyzer

är ett superverktyg för att kolla täckning och bästa placering av routrar i wifi avseende.

10 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-20 16:15:16)

Låt inte routern stå mot en vägg för då dämpas strålningen från antennerna. Ingen metall i närheten. Låt antennerna stå rakt upp för bästaspridning i horisontalled.

Behövs ytterligare någon acesspunkt finns t ex tp-link eller dlink. En acesspunkt var tionde meter är rätt normalt. Om jag rätar ut mitt trähus som har två sammanbyggda flyglar är det fyrtio meter långt. Tre accesspunkter går det åt och jag skulle behöva en fjärde i ena änden.
Timmerhus dämpar mer än plankhus.

InSSIDer är ett utmärkt gratisprogram som laddas ned från metageek.net. Med det ser du om det finns andra nät som stör ditt och minskar dess räckvidd. Men du ser inte störningar fr t ex trådlösa analoga videokameror, de minskar räckvidden på wlan kraftigt utan att synas annat än genom frånvaro av signal. Testa att köra mikrovågsugnen på en tredjdels effekt och kolla samtidigt signalnivåkurvan i inSSIDer.

Du kan ställa en laptop med inSSIDer i ett rum och flytta din router lite och be någon hojta om det blir bättre eller sämre. Eller så har du fjärrkoll på laptopens skärm med teamviewer i laptoppen och t ex en ipad eller en till laptop. Teamviewer är gratis för privat bruk. Då kan du flytta routern samtidigt som du har koll på hur signalstyrkan varierar i det andra rummet. Välkommen till radiovågornas mystiska värld.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11 Senaste redigerad av haav (2012-08-20 17:57:22)

@ jonasolof

Hur har du koppat in dina accesspunkter, med kabel?

Vet du om det finns någon bra WLAN-repeater där man tar emot på en kanal och repeterar på en annan?

En Tiny med stöd för WLAN USB-stickor, hade varit trevligt. smile

12 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-20 20:26:02)

Jag har kopplst med kabel eftersom rör härför lades för det när jag byggde. Annars kan man köra homeplugs, såvida man inte stör kortvågslyssnare/radioamatörer (inom 1000 meter).

De flesta rekommendationer jag sett här på forumet går ut på att ha samma SSID men olika kanaler. Eftersom jag mest använder en ipad rörligt så körjag skilda ssid och låter ipaden koppla ned wifi momentant (avstängningsknappen) då jag t ex går från sovrummet till köket. Så fort jag öppnar ipaden låser drn på den i den nya lokalen starkaste signalen. I mellanlägen gilkar jag att kunna välja vilken accesspunkt som ska gälla.

Men min variant är mycket primitiv. Det finns repeatrar som plockat upp signalen och återutsänder den. Halvbra tycker jag. Sedan finns det mer sofistikerade repeatrar som kör enligt föga standardiserade protokoll och därför funkar bäst inom samma fabrikst. Frågan har varit uppe i forumet rätt nyligen och det är möjligt att detta funkar med Dovado.

Kan man byta antenner till längre kan vara effektivare i horisontslplanet. Tplink och dlink har längre.

Det finns en mängd sätt att länka acesspunkter och det för för långt att skriva hela historien. Dessutom är andra här mycket mer insatta än jag. Vad som lämpar sig för ett kontor med hundra arbetsplatser är inte samma som i en bostad som man kanske täcker genom att ha en accesspunkt centralt.

Hos en kompis som har bredband via kabel in i kontoret i souterrängvåning skickade vi lan via två devolo homeplugs till vardagsrummet i bottenvåningen. In till en tp link accesspunkt med tre wifiantenner och det gav bra täckning i hela huset. Devolo homeplug därför att man inte ville ha en lankabel i trappan. Med detta system tappar man ingen fart, 200 mbit pluggarna skickar vidare med ca 150 mbit/s i praktiken. Prylarna shoppades snabbt på MediaMarkt och det var klart samtidigt som middagen serverades.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.