1

Tråd: Ny TINY firmware

TINY Windows Firmware Utility Version:6.1.0
New 4G/LTE modems:
Huawei E398 (Swisscom)
Huawei E398 (Orange Moldova)
Option BEEMO
Bandrich BandLuxe C501

New 3G modems:
Huawei E188 (Optus) - supports SMS
Huawei E1823 - supports SMS
Huawei E3131 - no SMS
ZTE MF190J (TMN) - supports SMS
ZTE MF665C (TMN) - supports SMS
ZTE MD182 - supports SMS
ZTE MF192 - supports SMS
ZTE MF626i - no SMS
ZTE MF668A - supports SMS
Vodafone K3571-Z - no SMS
New features:
As of firmware 6.1.0, DOVADO routers now contain a built in help function
Automatic Detection of time zone and summer/winter time settings (based on SIM card)
4G/LTE Manual Frequency Selection: it is now possible to select which 4G frequency band the modem should connect on.
SMS capability on 4G/LTE modems from Huawei, ZTE and Bandrich
API Access via LAN is now possible on Dovado TINY and Dovado DOMA
API allows you to both send and receive SMS's in UTF-8 encoding
API has 2 new SMS commands, "sms sendtxt" and "sms recvtxt"
SMS has been enable in Bridge Mode

http://www.dovado.com/index.php?option= … mp;cid=145

2

Sv: Ny TINY firmware

Har uppdaterat nu och jag provade möjligheten med att ställa in frekvensen.
Ställde den på 2600 fick ingen anslutning så jag ställde tillbaka den på auto men det hjälpte inte det heller, fick starta om enheten ett antal gånger innan jag fick kontakt igen.

Någon annan som märkt av detta?
kanske va något strul med BBB/Telenor just då för jag märkte att farten va fruktansvärt dålig med, men efter ytterligare en omstart så fick jag normal fart igen 56/21.

E392 , 2st poynting och 77 procent i signal styrka har jag.

BBB via Telenor 2st Poynting riktantenner Tp-link mr3420v2 med avstängd wifi huawei 398 & 392 och E3276
Asus rt-56u körs som router och delar ut till 11 enheter. (Tiny routern körs numera i sommarstugan)

3

Mario skrev:

Ställde den på 2600 fick ingen anslutning så jag ställde tillbaka den på auto men det hjälpte inte det heller, fick starta om enheten ett antal gånger innan jag fick kontakt igen.

kanske va något strul med BBB/Telenor just då för jag märkte att farten va fruktansvärt dålig med, men efter ytterligare en omstart så fick jag normal fart igen 56/21.

Hur långt ifrån masten är du? Jag har BBB/Telenor, Tiny med E398 utan extern antenn. Har en 3G mast på 426 m och en 4G (2600 MHz) mast på 2507 m. Får 25/3 Mbit på 3G masten, ca 50% signalstyrka. Får inngen signal alls om jag låser på 4G masetn på 2,5 km. Får dock 50% signal på en 4G 900 Mhz mast som jag inte vet var den är, endats 3/3 Mbit fart dock.
Tror du jag kan få tillräcklig signal på den asten som är 2,5 km bort med en tiktbar antenn?

Jag har nmnöigen också dropouts på 3G med jämna mellanrum.

4 Senaste redigerad av Mario (2012-08-15 22:54:47)

nybom skrev:
Mario skrev:

Hur långt ifrån masten är du? Jag har BBB/Telenor, Tiny med E398 utan extern antenn. Har en 3G mast på 426 m och en 4G (2600 MHz) mast på 2507 m. Får 25/3 Mbit på 3G masten, ca 50% signalstyrka. Får inngen signal alls om jag låser på 4G masetn på 2,5 km. Får dock 50% signal på en 4G 900 Mhz mast som jag inte vet var den är, endats 3/3 Mbit fart dock.
Tror du jag kan få tillräcklig signal på den asten som är 2,5 km bort med en tiktbar antenn?

Jag har nmnöigen också dropouts på 3G med jämna mellanrum.

Svårt att säga har ett antal att välja på där jag bor, men den jag kör på just nu ligger ca 1,3 km bort.
Innan jag skaffade antennerna  så låg jag på ca 5/5 4G inomhus och ibland vid ett fönster på övervåningen något mer på 30-40 procent i signal styrka har jag för mig.

Bor du i hus och har möjlighet så ta dig upp på taket och prova, de gjorde jag smile

BBB via Telenor 2st Poynting riktantenner Tp-link mr3420v2 med avstängd wifi huawei 398 & 392 och E3276
Asus rt-56u körs som router och delar ut till 11 enheter. (Tiny routern körs numera i sommarstugan)

5

Ingen aning om hur ny FW 6.1.0 är då jag lade in den innan jag startade upp min Tiny första gången. Bridge mode är väldigt uppskattat från min sida.

6

Uppgraderade till 6.1.0 men kan inte hittar var man låser på specifik 3G/4G band.
Någon som vet?

7

Video tutorial: http://www.youtube.com/watch?v=tXAmG_IT … ature=plcp

8

Jag sitter med ett ZTE MF880 så det förklarar saken.
Ni kanske borde klargöra det lite tydligare att det bara gäller specifika modem smile

9

Å jag ZTE 820d ... så då förstår jag ...
- Rädd att det var cacheproblem (då jag anväder Tiny, UMR och 4GR)

10

billybob skrev:

Jag sitter med ett ZTE MF880 så det förklarar saken.
Ni kanske borde klargöra det lite tydligare att det bara gäller specifika modem smile

Det står nu vilka stödjer funktionen på www.dovado.com/modems

Tack