1

Tråd: Ny 4GR firmware

4GR Windows Firmware Utility Version:6.1.0
New 4G/LTE modems:
Huawei E398 (Swisscom)
Huawei E398 (Orange Moldova)
Option BEEMO
Bandrich BandLuxe C501

New 3G modems:
Huawei E188 (Optus) - supports SMS
Huawei E1823 - supports SMS
Huawei E3131 - no SMS
ZTE MF190J (TMN) - supports SMS
ZTE MF665C (TMN) - supports SMS
ZTE MD182 - supports SMS
ZTE MF192 - supports SMS
ZTE MF626i - no SMS
ZTE MF668A - supports SMS
Vodafone K3571-Z - no SMS
Enhancements & Fixes:
Speed improvements with certain 4G operators following changes within their networks
Improved WLAN
New features:
As of firmware 6.1.0, DOVADO routers now contain a built in help function
Automatic Detection of time zone and summer/winter time settings (based on SIM card)
4G/LTE Manual Frequency Selection: it is now possible to select which 4G frequency band the modem should connect on.
SMS capability on 4G/LTE modems from Huawei, ZTE and Bandrich
API allows you to both send and receive SMS's in UTF-8 encoding
API has 2 new SMS commands, "sms sendtxt" and "sms recvtxt"
SMS has been enable in Bridge Mode

http://www.dovado.com/index.php?option= … mp;cid=138

2 Senaste redigerad av Jonny (2012-08-14 09:59:39)

Sv: Ny 4GR firmware

Tackar Sam o co....

gilar funktionen med låsta mhz bandet......kanon

upplever den nog som lite snabbare att växla sidor med på internet..... fast kan vara inbildning med kanske smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

3

Nu har jag kört in den nya firmwaren, låst på 2600MHz-bandet och äntligen fått tillbaka hastigheten jag hade innan Telenor även startade 800MHz-bandet här i stan.

Tack än en gång, Dovado-teamet, för att ni lyssnar på oss! Kanon!
http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=4282

4

Fan va snabba ni är! :-)

Är just nu på Autobahn, på väg till Schweden.

Vad bra att ni gillar den.

Tchüss!

5

har kört 6.1.0. på min 4gr i 4 timmar nu med dom nya trevliga funktionerna. fungerar fint.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

6

Funkar super bra, för mig också! Än så länge så är det inget som är konstigt alls! smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

7

Håller på att installerar. Skall bli kul att testa. Detta var en stor önskan från mig smile

E398, Dovado 4G med 6.0.1, 1st poynting antenn -11db
Ca 2.5km till mast. ISP telenor 4G 80, men kör nu på 900mhz.

8

Det enda jag saknar är att man inte kan ställa in trafik informationen på att skicka mail/sms på större värden än bara 5GB. Annars är den 100% toppen!

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

9

Har själv laddat in den och än så länge flyter allt på :-)

10

Fungerar utmärkt. Kommer Automation funktionaliteten att utvecklas vidare? Ni pratade om det ett tag att se över den delen.

11

När jag installerat uppgraderingen står det i mjukvaruprogrammet "Firmware sent to router but could not be verified", men när jag loggar in på routern står det "Reported Download Status: Upgraded successfully" och det står 6.1.0 på på Firmware Revision.

Innebär det att det är ett fel någonstans eller något jag behöver tänka på? Routern verkar fungera som vanligt.

Huawei E1820/Huawei E398/Sierra Wireless 319U - Telenor 4G Maxi - Dovado 4GR
Poynting Riktantenn 12dBi

12

står det Upgraded successfully så är det nog inga problem.

har du startat om router eft uppgr ?    om inte -prova

men tror allt är i sin ordning ändå smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

13

Japp, låste till 900-bandet, så då startade jag om. Verkar ju ändå funka fint så det är väl bara att tuta och köra smile

Huawei E1820/Huawei E398/Sierra Wireless 319U - Telenor 4G Maxi - Dovado 4GR
Poynting Riktantenn 12dBi

14

smile

15

Ebola skrev:

När jag installerat uppgraderingen står det i mjukvaruprogrammet "Firmware sent to router but could not be verified", men när jag loggar in på routern står det "Reported Download Status: Upgraded successfully" och det står 6.1.0 på på Firmware Revision.

Innebär det att det är ett fel någonstans eller något jag behöver tänka på? Routern verkar fungera som vanligt.

Jag fick samma meddelande på både Doma och 4GR men det rullar på som det ska ändå. Känns som WLAN funkar bättre nu.

16

Jag hittar efter uppgraderingen av min Tiny  inte hur man låser på 4G 900 Mhz, var gör man valet?

17

Du måste sätta in routern först på "4G ONLY" läge. Sedan visas det i dropdown menyn till höger vilka frekvenser modemet stödjer. Har du ett gammalt E398 med bara ett externantenn kontakt, så kommer det troligtvis inte finnas möjlighet att välja band.

Tack

18

Har nu kört med 6.1.0 sedan den kom.
grabben spelar trådlöst bf (ping på 50=skitglad)
frugan kör sitt spel på intenet(trådlöst
och jag surfar här trådlöst
och det tuffar på som tåget(har låst router på 900mhz)