Funderar på om inte de antenner som man bygger själv för videolänkar för First Person View bruk skulle kunna tillämpas (modifierarde för korrekt frekvens) för bredband likväl?
Har byggt en del rundstrålande saker (clover och skev planar antennas) själv för kortare avstånd. De som video flyger (First Person View, FPV) med RC flyg lite längre sträckor, brukar komplettera med dubbla video receivers och diversity switch, en rundstrålande och en med riktverkan (ofta styrd av antenna tracker med målföljning).
Även dessa riktantenner finns det mycket bra byggbeskrivnigar för, hur man gör och hur man räknar ut måtten för olika frekvenser. Videoflygare (FPV), brukar använda video utrustning på 1.3Ghz, 2.4 Ghz eller 5.8 Ghz, så byggbeskrivningarna är generiska och talar om hur man kalkylerar rätt frekvens för sitt eget behov. Torde ju gå välja 3G/4G frekvenser istället. Anpassa antennen efter sin operatörs frekvens som man nyttjar. Multiband borde ju inte behövas tas hänsyn till om det är en fast installation mot en operatör och teknologi, 3G alt 4G som används för det man kör. I en fast installation antar jag att man vill inte ha multiband igentligen, det borde vara bättre och optimera sin antenn för just sin operatör och den frekvensen som används, slippa möjligheten att utrustningen ens vill byta mellan olika band.
IBcrazy som en kille kallar sig har gjort en massa antenn designer fär FPV och olika bruk, han har delat med sig av sina kunskaper och erfarenheter. Vad tror ni om detta tex?
http://fpvlab.com/forums/showthread.php … ad-antenna
eller
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1377791
Torde ju gå och räkna om för precis de frekvenser man vill ha, den som är grymt duktig och löda kan ju bygga en el cheapo swr meter med, finns byggbeskrvningar för tom det.
tänkte det var relevant, då det byggs mycket antenner inom FPV communies, finns ju en massa info där. Måste ju vara applicerbart även för bredbands bruk, som jag ser det.
Det brukar vara poplärt att bygga dessa FPV antenner för video bruk av 0.8 Mig svetstråd, eller dylikt.