1

Tråd: Två Dovado routrar i samma nät?

Hej,
Jag har en Tiny med ett E392 modem (Telia). Fungerar utmärkt och är supernöjd smile Enda problemet är att då Tinyn står på övervåningen räcker inte wlan-signalen ner i vissa rum på bottenvåningen.
Har därför skaffat en Doma för bottenvåningen som jag med en ethernetkabel vill koppla ihop med Tinyn. Tinyn kommer mao vara router/dhcp/nat och Doman slav/utöka nätverket. Kan dock inte för mitt liv förstå hur jag ska konfigurera Tinyn och Doman för att kunna sätta Doman i "slav"-läge. Dovados bridge-mode fungerar väl bara om man vill dela ut sitt publika ip från modemet eller?

Någon kunnig här som kan tänka sig att hjälpa mig?

Tack på förhand!

2

Sv: Två Dovado routrar i samma nät?

Det hade räckt om du skaffat en dlink eller tp-link accesspunkt. du vill ju inte ha routerfunktionen med Network address translation.

Logga in i Doma, stäng av dhcp, ändra ipadressen till annan än tinyns och utanför dhcp range om du nu vill ha dhcp från Tinyn. Koppla nätverkskabeln till en av domans lanportar. Wifi ligger på lansidan och kommer att skicka ut den signal som kommer in via nätverkskabeln.

Det står nog några miljoner linksysroutrar, t ex wrt54g, och funkar som accesspunkter inkopplade på lansidan.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

jonasolof, tack för snabbt svar.

Hur gör jag då om jag inte vill ha två ssid utan att Doman ska använda sig av Tinyns ssid? På Apples wifi.routrar finns det det ett val där de kan utöka ett befintligt trådlöst nätverk. Finns det en liknande funktion i Dovados config?

4

Skriv in samma ssid i båda och sätt de på olika kanaler.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

5 Senaste redigerad av jonasolof (2012-07-29 08:11:16)

Tror inte att den funktion du beskriver för Apples wifi finns i dovado. Det bör dock funka om du sätter dem på olika kanaler. 1,6 och 13 har störst separation. Men ibland kan det funka bättre med olika SSID.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sätt samma namn (SSID) och samma nätverksnyckel (om du har någon) samt olika frekvenser - så kommer det fungera alldeles utmärkt! smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

7

In short:

- byt router #2's IP till 192.168.0.2 (ifall #1 är 192.168.0.1)
- stäng av DHCP servern på #2
- sätt likadana SSID & nyckel på bägge routrar.
- undvik Ethernet WAN porten på #2. Like, totally! Koppla kabel mellan LAN porten på ena routern till LAN porten på den andra routern.

hmmmmmm..........that's it, tror jag.

8

Tack för hjälpen. Fungerar utmärkt och är numera en ännu nöjdare dovado-användare. Trodde aldrig jag skulle överge mina apple airports... smile
Btw, går det att utnyttja den tomma usb-porten på doman till Tellstick om man nu inte har modemet där?

9

kirre skrev:

Tack för hjälpen. Fungerar utmärkt och är numera en ännu nöjdare dovado-användare. Trodde aldrig jag skulle överge mina apple airports... smile
Btw, går det att utnyttja den tomma usb-porten på doman till Tellstick om man nu inte har modemet där?

nej ingen automation/tellstick styrning i doma, detta finns bara på 4GR OCH UMR.

10

Du kan lägga en UMR i nätverket för tellstick alt använda tellstick net och ge den en statisk dhcp adress om tinyn klarar sånt (har ej kollat). Annars är det enkelt att ansluta en UMR i nätverket som bara sköter tellstick. Anslut wansidan till lanet, använd statiska adresser i lanet, åtminstone för tellstickstyraren.

Kruxet är att tellstick net inte går att ge statisk adress och det behövs för port forwarding i routern om man vill fjärrstyra utifrån.

11

jonasolof skrev:

Det hade räckt om du skaffat en dlink eller tp-link accesspunkt. du vill ju inte ha routerfunktionen med Network address translation.

Logga in i Doma, stäng av dhcp, ändra ipadressen till annan än tinyns och utanför dhcp range om du nu vill ha dhcp från Tinyn. Koppla nätverkskabeln till en av domans lanportar. Wifi ligger på lansidan och kommer att skicka ut den signal som kommer in via nätverkskabeln.

Det står nog några miljoner linksysroutrar, t ex wrt54g, och funkar som accesspunkter inkopplade på lansidan.

Testade med huawei 260b som router och dlink dir-655. Satte ett annat ssid och lösenord på dir-655.
I datorn fick jag upp båda ssid, men det nya ssid från dir-655 gick det inte att ansluta till.
Måste det vara samma ssid?

/brian

12 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-01 13:55:06)

Var är nätverkskabeln inkopplad i dir? Vilken router styr DHCP om du nu kör med det. Lägg wifi på olikakanaler. Det behöver inte vara samma SSID.jag körde samma på mina accesspunkter ett tag men tycker det funkar bättre med skilda. Jag har sju olika acesspunkter med sju olika ssid igång på gården, funkar med ipad. Låter den bara slockna när jag byter ställe. När den vaknar kopplar den till starkaste signal.

Om det inte går att ansluta kan det bero på att Gateway och DNS inställningarna inte låter dig koppla upp, då vill t ex ipad hoppa till andra nätet om det går att komma ut där.

Att köra trådlöst mellan routrarna kan ge problem, googla på WDS.

13

jonasolof skrev:

Var är nätverkskabeln inkopplad i dir? Vilken router styr DHCP om du nu kör med det. Lägg wifi på olikakanaler. Det behöver inte vara samma SSID.jag körde samma på mina accesspunkter ett tag men tycker det funkar bättre med skilda. Jag har sju olika acesspunkter med sju olika ssid igång på gården, funkar med ipad. Låter den bara slockna när jag byter ställe. När den vaknar kopplar den till starkaste signal.

Om det inte går att ansluta kan det bero på att Gateway och DNS inställningarna inte låter dig koppla upp, då vill t ex ipad hoppa till andra nätet om det går att komma ut där.

Att köra trådlöst mellan routrarna kan ge problem, googla på WDS.

Nätverkskabeln i dir är kopplad till LAN-porten. 260b styr DHCP. Vet inte om wifi har olika kanaler (familjen ockuperar nätverket
f.n). När jag försökte ansluta med telefonen till wifi på dir så bytte den till wifi på 260b. Jag fick gömma wifi på 260b, men det gick inte att ansluta till wifi dir. Får googla på WDS.

/brian

14

Har råkat ut för ett intressant problem. Mina datorer (apple mba och Lenovo pc) kopplar upp sig fint mot router #2 (Doma) som är konfigurerad enligt Sams instruktioner ovan. Dock vägrar våra iphones och ipads ansluta till #2 utan går över till 3G när de tappar kontakten med #1 (Tiny). Har startat om dem, tagit bort/glömt nätverket och kopplat upp dem igen och även stängt av / startat wifi om igen.

15

Kan iphone och ipad överhuvudtaget se router 2 om router 1 är avstängd?
Kanske du har lyckats välja en kanal på router 2 som inte i-grejorna ser om de inte är inställda för att klara europeiska kanaler.

Prova att sätta router 1 till kanal 1 och router 2 till kanal 6 och se om det fungerar bättre.

I europa har vi kanal 12 och 13 som inte finns i USA så beroende på hur vissa utrustningar är inställda så kanhända att de inte ser kanal 12 och 13 ifall de används.

16

Japp, om jag stänger av router #1 så ser dem router #2, iaf ibland, se nedan. Kanal 1 på #2 och kanal 6 på #1.

Börjar dock misstänka att det är fel på #2 (Doma) då signalen verkar stängas av och sättas på med ca 30 sek mellanrum. Upptäckte detta då jag stängde av #1.

17 Senaste redigerad av svenix (2012-08-05 00:11:15)

Det brukar gå att stänga av ifall SSID skall visas av routern eller inte. Har man det avstängt syns SSID bara när det är trafik på det trådlösa nätverket. Det brukar ofta uppfattas som att nätverket kommer och går.

Kolla om det finns någon inställning för det. Jag hittar ingen riktig manual för Doma på Dovados hemsida. Men för 4GR ligger det under Advanced settings, WLAN -> WLAN Properties -> SSID Broadcast. Troligen finns det väl något liknande i Doma:n.

"SSID Broadcast enables or disables transmission of the SSID from the
4GR. When disabled, other Wireless LAN clients will not fi nd the 4GR
when they perform a network search."

Edit:
Jo, det fanns en riktig manual för Doma också. Det var bara jag som inte förstod att det var två länkar på samma rad. Det funkar likadant på Doma.

18 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-08 04:01:38)

Wifi som kommer och går kan bero på en yttre störning också. Värst är videoöverföring på2,4 GHz, t ex övervakningskamera ej ip.

Kolla med freeware inSSIDer som skannar bandet. Och se wlan beter sig.

19

Har nu provat alla tips ovan (tack för dem). Det finns inga andra störningskällor. Signalstyrkan på Doman går upp och ner hela tiden. Ställer mig med datorn ca 1m från routern och styrkan varierar mellan 2 och 5 staplar hela tiden. Flyttar jag mig till ett annat rum (trä/gips-väggar) 10m bort varierar det mellan 1 och 3 staplar (tappar aldrig signalen helt dock) och hastigheten minskar betydligt. Byter jag till min Airport Extreme (samma kanal) har jag 4-5 staplar på hela bottenvåningen. Vad göra?