Kanon. Det visar sig att du fått fram uppgifter från sverigesåld B593 som ingen redovisat hittills - mig veterligen. Att det är 800 framgår av bandbredden för den är 10 MHz på 800 och 20 Mhz på 2600. Cell id är så kallad physical id. Numret är i tretal och kan upprepas i olika regioner men om du kontaktar support och dom vet var du befinner dig så vet de mastens unika beteckning. Den tyska routern visar både physical id och en specifik beteckning på den enskilda masten.
Signalstyrka 4 är antalet pinnar som visas. På min tyska router byter det till fem pinnar vid -79 dBm. Det förefaller alltså som om B593 faktiskt visar den cellspecifika signalnivån RSRP men som pinnar på 4G, alltså inte totalsignal plus brus som på 3G.
RSRP är den mottagna styrkan av nivån på en av flera LTE-bärvågor från en specifik cell. Hörs flera celler noterar routern detta värde för varje cell och rapporterar värdena till styrsystemet i nätet som bestämmer när routern bör ansluta till ny mast för att den nya cellen (target cell) nu uppfattas bättre än den nuvarande, uppkopplade cellen som kallas source cell.
Önskvärt vore att B593 visade alla hörbara celler och vilket band dessa sänder på. Det gör routern avm6840 och då kan jag med ett simkort från en operatör få överblick vilka master som hörs på platsen och vilken operatör dom har bäst signalstyrka RSRP. Tyvärr används inte 4G 900 i Tyskland så masterna på det bandet kan jag inte på samma sätt snabbt få koll på.
RSRQ är signalkvalitet mät som kvoten datasignal över brus, där bruset inkluderar övriga master från samma operstör och alla signalerna från alla andra användare, vilket enbart ter sig som brus (kom ihåg att tekniken ursprungligen var militär och gick ut på att allt lät som brus tlls man hade rätt kod för att plocka fram meningsfulla data från en av många sanmtidigt sändande källor). Värdet är bättre ju lägre det är, dvs närmare noll. -5 dBm är således bättre signalkvalitet än -15, liksom signlnivån -69 är starkare än -111. Värde på signalkvalitet kan endast fås när man äro uppkopplad mot en mast medan RSRP nivån tas in från alla master som hörs oberoende av operatör. I princip ställer man in antennen med lefning av den uppkopplade cellens RSRP men lite ändrad riktning kan öka signalkvaliteten trots att styrkan sjunker. Det kan bero på att antennen med sin riktverkan undertrycker andra master vilka ju i sammanhanget endast är störningskällor genom sitt brustillskott. Bäst är när bara en mast hörs, då kan man få rktigt bra signal/brusförhållande.
Systemet går i första hand på signalkvalitet, RSRQ, när det bestämmer när din outer ska byta mast. Oftast har den starkaste signalen sett som RSRP ockdå bäst signal/brusförhållande RSRQ men det behöver inte vara så och då tvekar systemet och hänger kvar ett tag. Riktigt vad som bestämmer när övergång ska ske kan inte klart utläsas ur routeruppgifterna för 4G.
Vad gäller din fråga om signalvärde på 3G kan det inte betecknas som ett fel att RSSI bara fås fram på en antenningång. Routern bestämmer momentant vilken ingång som är bäst vilket fr a är viktigt om routern är i fordon som rör sig. Värdena ändras på millisekunder och det är ingen idé att logga dem separat. för stationärt monterade routrar räcker det med värdena från en ingång för att t ex rikta en antenn.
En mycket väsentlig info gav du även när du beskriver att signalvärdena uppdateras var tionde sekund. Då kan du inte ha behövt exportera filen och läsa den som textfil så som Funkwerks pdf för antenninställning beskriver på tyska enligt av mig given länk ovan.
Nyss beskrev jag situationen angående signalinfo för en granne som nästa vecka är PTS tillförordnade generadirektör och han uttryckte förståelse för användarnas dilemma och ska ta upp frågan. Din info gör att jag genast måste informera honom om att situationen inte är riktigt så illa som jag konspiratoriskt trodde. Informationen kan fås fram, åtminstone i B593. Då borde den gå att få fram även i Telenors DRW923 och kanske även i huaeweimodemen E398 och E392. Kvar står att operstörerna inte redovisar hur man får fram signalinformationen - och jag antar att det inte framgår av manualen. Typiskt att det var en antenntillverkare, Funkwerk, som tillhandahöll infon om hur man går till väga.
Jag kan nog få åtkomst till en B593 men för tele2. Jag får också snart ett universal telecom 4G kort så att jag kan testa telenors nät.
Kan du beskriva i detalj stegen för att få fram den signalinfo som du redovisat ovan och hur du kommer åt att läsa tar filen där än mer uppgifter fanns?
Du har nu de viktigaste uppgifterna för att ställa in en antenn vilket vi inte hade förut!
PS jag skyller alla skrivfel på ipad. Den lämpar sig inte för uppsatsskrivning men vad som var tänkt som korta inlägg blir lätt långa.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.