På Öland Är Net1 ett bra alternativ med god täckning. Med dem kan man köra VoIP också.
Det största felet med repeatern är att det är en alldeles för kraftig 3G repeater. För hemmabruk är det bättre med GSM repeater enbart för telefoni. För det mobila bredbandet behövs ingen repeater. Tillräcklig signal ordnas med bra antenn till router.
En bra telefonilösning för landet är en GSM enhet till vilken en vanlig telefon kopplas. Man får ton och slår nummer som vanligt. Enheten är operatörsoberoende, funkar med alla sim för GSM. Det finns antennutgång och man kan sätta antennen riktigt högt så att chansen att få bra signal för samtal är god. Jag har en sådan enhet som reservtelefon, GL2 i länken:
http://www.safeline.eu/en-gb/lift-emerg … sm-option/
Lämplig antenn är en 6 dB rundstrålande för 900, jag kan tipsa vidare vid behov. Denna typ av utrustning kräver inget tillstånd och kan inte ställa till det i nätet. Invändningen kan vara att man då inte kan röra sig fritt kring sommarstället med sin mobil, bl a utomhus. Men ska man ha bra täckning utomhus med en repeater blir risken mycket stor för återkoppling och nätsabotage, såvida man inte bygger ett shoppingccenter i armerad betong över sommarstället.
Bara under vissa begränsade omständigheter funkar det med en repeater på ett lantställe som ger större täckning än nere i ett hus. En granne har en gammal fd gård med höga ekonomibyggnader. De fick en proffsinstallation men det blev ändå återkoppling och självsvängning med första försöket. Nu sitter ingångsantennen på ett hus och utgångsantennen på ett annat hus femton meter därifrån och mycket byggnadsmaterial emellan. Gårdsfyrkanten skärmar i sidled från masten tre km bort men nu har den som har 3G telefon med rätt operatör täckning inom gården men ingen annan. Dessutom ett långsamt men dock fungerande 3G bredand.
Betydligt smartare hade varit att skilja lösningarna för bredband och telefoni. Det finns 15-25 mbit 4G 800 vid gården, jag har kollat. En bra antenn och router hade gett wifi över hela gården, ev med någon extra accesspunkt i lillstugan.
Telefonin hade kunnat ordnas med GSM repeater så att inte användarna hade varit begränsade till 3G telefoner. Men kan man inte säkerställa kraftig isolering mellan utgång och ingång genom radiodämpande material och rätt riktade antenner ska man inte ens försöka.
Jag använder en proffsrepeater för GSM 900 från Kathrein och drar inte på mer än hälften av den tillgängliga förstärkningen på 36 dB eftersom jag inte litar på att plåttak mm skiljer utgång och ingång tillräckligt. Då har ändå ingångsantennen minimum mot utgångsantennen. Täckningen begränsas till köket i huset där mottagningen för mobiltelefoni är dålig.
Vikigt är att använda antenner med stort front-to-backförhållande och att signalen inte lätt kan studsa tillbaka till repeaterns ingångsantenn. Inga hus eller andra ytor framför ingångsantennen således.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.