Tråd: Förslag på bra utrustning/lösning önskas
Hej mobila bredbandare,
jag skulle vilja ha lite hjälp/råd/åsikter om mitt kommande (mobila) bredbandsarrangemang.
Yttre omständigheter och läget just nu:
Jag bor på skånska slätten utanför Svedala och mina enda möjligheter till bredband öht är mobila. Min närmsta mast är 1,5 km bort med fri sikt och 2008-08-18 kollade jag på PTS (innan de tog bort den möjligheten) att masten är 82 m hög och sänder med 3x56,2 dBm. Ägare är Svenska UMTS, dvs Telia/Tele2. Mitt hus är en gammal skånelänga som ligger med ena änden mot masten. Efter att ha lekt runt med field-test-appen i min iphone verkar det som om mottagningen i närmsta delen av huset är runt -70 dBm (rätt enhet?), men vardagsrummet och den del av huset som jag vill ha wifi i är naturligtvis i andra änden där mottagningen är runt -90 dBm.
Jag har nu Tele2 large med E1820 och en Dovado 4GR placerad i den "dåliga" änden av huset, och det fungerar sådär. Modemet tappar ofta uppkopplingen och jag måste starta om routern. Tror att modemet kanske blir överhettat?
Framtiden och önskade funktioner:
Under aug-sept kommer Telia att uppgradera "min" mast till 800 MHz 4G och min förhoppning är då att kunna bygga upp ett stabilt hemmanätverk med en vettig uppkoppling. Jag, och till viss del min sambo, har jobb som innebär att en stabil internetuppkoppling skulle kunna innebära att jag kan jobba hemmifrån ibland, vilket hade varit skönt. Är därför beredd att satsa lite pengar och energi, men har naturligtvis inte en obegränsad budget.
Mitt nuvarande förslag på lösning:
Placera en allt-i-ett-router (stabilare än router+modem, väl?) med antenn i den delen av huset med bra mottagning (antennen ute på fasaden, typ 3 m upp), min QNAP-NAS bredvid, tre låååååånga nätverkskablar till andra änden av huset där jag placerar en wifi-accesspunkt, till vilken min nätverksskrivare kopplas, och de andra två kablarna går till mina två datorer; en minimac och en macbook.
Jag tycker AVM 6840 verkar bra som router. Vad säger du, jonasolof, som har en? Är det någon annan som har testat den? Eller har något annat förslag?
Vilken antenn skall jag satsa på? Är inne på en Funkwerk panelantenn. Delvis för att det är ett coolt namn… är inte så hemma på det här med antenner. Panelantenn har jag fastnat för för att de är mindre fula på fasaden än riktantenner - är det korkat att tänka så?
När det gäller accesspunkt är jag inne på Apple airport express, mest för att jag har en massa appleprylar och det verkar enkelt, men tittade även på en Linksys E4200 med dd-wrt firmware, men den verkade vara i betastadiet fortfarande och därför inte uppfylla mina krav på stabilitet. Andra förslag?
Som sagt - alla förslag/kommentarer/idéer mottages tacksamt!