Vad gäller toleransen så läste jag någonstans att det är ok att hålla sig inom en millimeter. Det kan ju vara svårt nog, men man måste alltså inte vara exakt på tiondelen eller hundradelen av en millimeter.
Det skall också gå bra att göra slotarna med rundade ändar, typ som det blir av en roterande fräs eller liknande. Man får räkna om längden på slotarna med 2% om man har rundade ändar istället för fyrkantiga.
Jag har fått en idé om att man kanske kan tillverka prototyper av kretskortslaminat? Genom att göra ett mönster i något ritprogram och sedan föra över det till kretskortet med hjälp av fotoresist och etsa kortet precis som ett kretskort så borde man kunna etsa slotarna med ganska stor precision. Ev. kan man låta någon firma som tillverkar kretskort utföra det hela, borde inte kosta särskilt mycket.
Sedan återstår att räkna ut hur man på bästa sätt löder ihop fyra skivor av kretskortslaminat till en rektangulär vågledare? Kanske kan man tillverka hörnprofiler av tunn mässingsplåt som man löder sidorna mot?
Jag hade tänkt mig att ha kopparsidan på kretskorten inåt, men det kanske även kan funka att ha dem utåt vilket i så fall skulle göra ihoplödningen så mycket enklare. En annan fråga är om man måste fräsa ur kretskortslaminatet ur slotarna eller om mikrovågorna kan passera igenom t.ex. glasfiberlaminat som ju sägs ha goda HF-egenskaper? Nu är det ju skillnad på HF och mikrovågor men nog hade varit ganska elegant om man kunde etsa slot-sidorna av vågledaren som ett kretskort och sedan bara löda ihop ett fyrkantigt rör av kretskortslaminat?
En annan tokig idé är att tillverka sidorna av masonit eller liknande skivor som är relativt lätt att bearbeta och sedan tapetsera dem invändigt med aluminiumfolie? Vad gäller slotsidan kan man göra den i masonit, fräsa ur slotarna och sedan tapetsera den med aluminiumfolie och försiktigt skära ut slotarna med en vass hobbykniv? Om man vinklar kanterna på masonitskivorna 45 grader och även tapetserar kanterna med aluminumfolie borde det räcka att spänna ihop lådan med några rektangulära klämmor för att få tilräckligt med elektrisk kontakt i hörnen.
Jag tänker att det borde vara en fördel om man kan hitta på några sådan här relativt enkla tillverkningsmetoder för att testa ut mått och prototyper innan man ev. låter en mekanisk verkstad börja fräsa i aluminiumprofiler.
Jag gillar särskilt idén med kretskortslaminat eftersom det skulle vara enkelt att löda på och om det visar sig att man inte behöver fräsa ur portarna skulle det vara ganska enkelt att tillverka dem med hög exakthet.