51

Sv: Nedkoppling av internet, Tiny + E398 + Telenor 32mbit.

Ok!

Nu har jag iallafall satt E398 i en USB hub med extern strömförsörjning, 30 minuter in, so far so good.
Återkommer senare med en update hurvida det fortsatt fungera.

52

Det har fortsatt att strula, något mindre än tidigare men fortfarande tillräckligt för att driva mig till vansinne.
Jag har fått lov att sätta i E1820 igen och funderar nu på vad jag kan göra härnäst?

53

Jag kan ju tyvärr bara sälla mig till raden av frustrerade ägare till denna kombination av hårdvaror. Har varit i kontakt med Telenor ett otal gånger, bytt ut router, bytt ut modem och slutligen för ca en vecka sedan bytt ut simkortet. Samma skit fortfarande. Det sista man sade till mig i Telenorbutiken var att man inte rekommenderade att man kopplade in fler än 3 enheter på routern med WLAN då den lätt fick fnatt, något som skulle ha stått i specen till routern, en text som jag inte kan återfinna någonstans. Gäller bindningstiden fortfarande (18 månader kvar!!!) om man skickar med en sån här skitprodukt!? Ingen skugga ska falla på de flesta på kundtjänsten/telenorbutiken jag varit i kontakt med men man skulle ju uppskatta en lösning efter 6 månaders strul. Rekommenderar INGEN att binda sig till detta om man inte vill ha en ny hobby..

54

<hätligt att höra...min ångerrätt gick ut igår o valde ha kvar det....får väl se om jag lyckas bättre. Konstigt för syrrans kille har samma abb och utrustning, hos dem funkar de klockrent..

55

Sitter i samma båt, upplever att problemen minskade avsevärt med nya Elisa-firmwaren till E398, dock fortsatta problem...

56

Skulle vara MYCKET intressant att höra vad Sam från Dovado som tydligen besöker forumet har att tillföra i ämnet eller rekommendera vad jag som slutanvändare skall göra för att bli nöjd med tjänsten/produkten!

57 Senaste redigerad av Sam (2012-07-22 18:13:17)

Min rekommendation? Skaffa E392. Huawei E398 är två år gammal och har gått genom massa FW/HW uppdateringar. Den är Huaweis första försök på ett 4G modem.

E392 är minst sagt: perfekt.

Den har dessutom 5 frekvensband för 4G (bara FDD).

58

Då ska jag ta med din rekommendation och promenera ner till min Telenorbutik. Hoppas det funkar bättre med den.

59 Senaste redigerad av OHDAMNIMABEAR (2012-07-22 18:32:19)

Jag gör detsamma och kikar in på Tradera för att se om det ger en mer hållbar lösning.

Sagt och gjort, 15 minuter senare är jag ägare av ett, tack för tipset!

60

rogehr skrev:

Då ska jag ta med din rekommendation och promenera ner till min Telenorbutik.

Vad gäller operatörer, så är det endast Telia som har den i dagsläget.

Den går att köpa olåst om du tittar på Prisjakt, men........

61

OHDAMNIMABEAR skrev:

Jag gör detsamma och kikar in på Tradera för att se om det ger en mer hållbar lösning.

Skriv om det funkar. Ska ändå gå ner till Telenor och prata med dom.

62

rogehr skrev:
OHDAMNIMABEAR skrev:

Skriv om det funkar. Ska ändå gå ner till Telenor och prata med dom.

Har fått hem modemet idag, pluggat in den i Tinyn och hittills fungerar det utan problem.
En sak jag reagerat på är att min uppkoppling ligger på ca 16mbit, jag ska sätta i min E398 senare och se om det är nätet eller modemet som begränsar hastigheten just nu, eftersom jag kommer upp i cirka 28mbit med min E398.

63

Sam skrev:

Min rekommendation? Skaffa E392. Huawei E398 är två år gammal och har gått genom massa FW/HW uppdateringar. Den är Huaweis första försök på ett 4G modem.

Nu tänkte jag vända mig direkt emot dig istället för att skriva ut i det öppna.

Jag följde din rekommendation och skaffade en E392, fick hem den idag och har nu kört några timmar.
Tre gånger har det kopplat ner mitt nät även med E392an, medan min E1820 hade en uptime på cirka 2 veckor innan jag bytte idag.
Har du något förslag på vad jag kan göra?
Det var jag som startade tråden och problemet är densamma som med E398an, jag måste disconnecta, sedan connecta igen.
Bör jag byta ut min Tiny mot en 4GR eller något annat? jag håller tyvärr på att slita mitt hår p.g.a Dovadon.

64

OHDAMNIMABEAR skrev:
Sam skrev:

Nu tänkte jag vända mig direkt emot dig istället för att skriva ut i det öppna.

Jag följde din rekommendation och skaffade en E392, fick hem den idag och har nu kört några timmar.
Tre gånger har det kopplat ner mitt nät även med E392an, medan min E1820 hade en uptime på cirka 2 veckor innan jag bytte idag.
Har du något förslag på vad jag kan göra?
Det var jag som startade tråden och problemet är densamma som med E398an, jag måste disconnecta, sedan connecta igen.
Bör jag byta ut min Tiny mot en 4GR eller något annat? jag håller tyvärr på att slita mitt hår p.g.a Dovadon.

Jag har gått förbi Tinyn och kopplat mitt E398 direkt i min ASUS-router, samma problem....

Undrar om de som har problemet har gemensamt att det är Telenor som ISP?

65

Jag testade en sak idag som hittills fungerat utmärkt.
Jag stängde av WiFi på Tinyn, kopplade in en Netgear N300 router jag hade liggandes, satte nätverkskabeln i uplink porten på Netgearen och in i LAN porten på Tinyn.
Sambon kör via WiFi på Netgearen och jag kör kabel, och jag har inte kopplats ner en enda gång idag.
När jag använde endast Tinyn igår kväll hade jag en uptime på cirka 30 minuter innan jag fick starta om modemet för att få det att fungera.

Kan vara värt att testa om du inte gjort något liknande innan.
Detta är som sagt med en E392 dock.

66

Jag tar tillbaka det jag sa tidigare.
Åter igen har jag samma problem med min E392 som med mitt E398.
Jag har en genomsnittlig uptime på 1,5-2 timmar innan jag måste koppla ner och starta om min Tiny för att få internet igen.
Och ännu en gång fungerar min E1820 utan problem.
Vad finns det egentligen för alternativ till Dovado Tiny? Eftersom det inte verkar kompatibelt med nyare modem.

67

OHDAMNIMABEAR skrev:

Jag har en genomsnittlig uptime på 1,5-2 timmar innan jag måste koppla ner och starta om min Tiny för att få internet igen.

Så du använder inte Connection Tracker?

68

Sam skrev:
OHDAMNIMABEAR skrev:

Så du använder inte Connection Tracker?

Jag använder Connection Tracker med Googles IP.
Jag har testat att låta Tinyn vara och få den att starta om dig själv efter 3 redials.
Detta tog cirka 10 minuter, i jämförelse med de 2-3 det tar för mig att göra det manuellt.

När internet dör, brukar jag kolla connection trackern, och då kan han ge OK på 1 av 3 ipn och jag vet inte om han måste tappa connection med alla för att rediala.

69

två av tre skall svara ok.

men om vissa ip felar låter det som router problem hos internetleverantören eller liknande.

70

Jag promenerade ner till min telenorbutik för en vecka sen och förklarade mitt ärende för sjuttioelfte gången och nu fick jag en Huawei B683 istället. Inte ett avbrott sen dess. Långsammare går det (tror att jag måste köpa en extern antenn, nån som har några tips?) men stabilt är det. Jag var klart skeptisk till Huaweis produkter men den här funkar kalas.

71

Den routern är enligt besked jag fick av telenorsäjare idag en 3G router enbart. Så du bör alltså hitta en antenn som fr a funkapå 1700-2100. Det finns sådana. Routern ha bara en antennutgång iställetvför två som t ex vololink 125, ock en 3G router.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

72

Har haft mitt 4G sedan i januari-12. Fick hem ett modem E398 som kastade ut mig jämt o jämt.
Körde med router då så jag började leta efter fel på den.
Kopplade istället modemet direkt i datorn med en lång USB-kabel för att nå till fönstret med bästa mottagningen. Kom upp i 30-40mbps och en gång t.o.m. 67mbps. MEN aldrig någon lång stund. Så fort modemet blev tillräckligt varmt så blev jag nerkopplad om och om igen.

Köpte ett nytt olåst E389 på Tradera som funkade lite bättre först men så småningom har det också blivit lika dåligt som det första modemet.

Köpte ett nyttolåst  E392 på Tradera och kunde köra längre utan nerkoppling men snart var det också dåligt. Inte lika dåligt som E398 men ändå...

Nu har jag köpt den nya olåsta modem/routern E589 på tradera och kan dela lina med flera fasta datorer och en bärbar.

Den är stor som en mobil och man sätter in simkortet direkt i den. Den kommer inte upp i riktigt de högsta hastigheterna som E398 kunde men den kommer upp i 30-40mbps stabilt enligt bredbandskollen (jag bor ju lite avsides)  och den kastar inte ut mig. Har haft den några veckor nu och den är underbar. Den blir knappt varmare än handen ligger på kanske mellan 30-35 grader och felar  inte alls som de andra modemen gjorde (peppar, peppar)

73

Jag har exakt samma problem med min Dovado Tiny + E398 + Telenor 32 Mbit/s som jag haft sedan maj 2012. Den kopplade i början ner hela tiden, ibland fastän connection tracker rapporterat full åtkomst till internet.

Första försöket till lösning var att ändra till Telenor 16 Mbit/s. Det förbättrade faktiskt situationen så att nerkopplingarna inte kommer lika ofta, men de fanns fortfarande kvar.

Jag har pratat med supporten och ändrat till 3G only. Jag har kopplat en extern trådlös router till Dovadon och inaktiverat wifin på Dovadon. Inget hjälper. Jag har inte testat det med RAS än, ska göra det de närmaste dagarna.

Men när jag läst hela tråden så verkar lösningen vara att slänga både Dovadon och E398 för ingen av dem fungerar särskilt bra?

Jag är rejält förbannad eftersom jag lagt 1500 kr på skiten, men frågan är om det går att reklamera.

74

Jag har kört E392 mot tele2 och Tiny i en vecka utan nedkoppling, men med extern panorama lilla svarta korsantenn.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.