1

Tråd: Tiny i bridge mode + UMR

Kan noen hjelpe meg med riktig oppsett av dette?

Tiny+UMR+tellstick+3stk ip camera

1. Tiny er satt opp med modem E398 og telenor.se(uten firwall så alle porter er åpne.)
Bruker Tiny da denne gir best hastighet, har også en 4r men denne fungerer dårlig.

Tiny er satt opp slik;
Ip adresse; 192.168.0.1
Brigde mode
Wlan; disable
DHCP: enable
Remote: 4430
DNS: min konto
Port forwarding: forwarder 3 porter til ip kamera som har faste ip adresser
Ethernet kabel fra lan

UMR rr satt opp slik;
Ethernet cable in wan port
Ip 192.168.0. 3
Dhcp; disable
Portforwarding; no
Wlan; enable
Ingen remote, dns etc
Automation; yes

Problem;
Ingen tråløs tilgang til 192.168.0.1(tiny) må kobles til via kabel
Ingen tilgang til ip kamera fra ekstert nettverk.
Ingen tilgang fra ekstern nettverk til http://mydomain.dyndns.org:4430

Oppsettet med dyndns.org og portforwarding fungerer når jag bare bruker D4R men denne kobler ned hele tiden og jeg har halparten hastighet.

Hva er riktig oppsett med Tiny i bridge mode + UMR ?

Takker for hjelpen

2

Sv: Tiny i bridge mode + UMR

Testa att stänga av DHCP på din Tiny. Gör sedan dina inställningar direkt i din Dovado UMR för de brandväggsinställningar som port forwarding etc.

Varför använder du inte 4GR istället för din UMR? Den ska ju ha bättre WiFi och Throughput på WAN->LAN

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

3

Hej!

Lite fel där.

DHCP funkar inte i Bridge Mode på TINY. Tanken med BM är att du konverterar TINY från en router till en dumburk konverter mellan USB och Ethernet.

Du får INTE ha den i 192.168.0.1, utan kanske 192.168.1.1

Remote Management funkar inte i BM heller.

UMR'n får vara i WAN-läge (DHCP) med 192.168.0.1 på lokala sidan. Remote Mgmt får ligga på UMR'n, och inte TINY'n.

4 Senaste redigerad av jonasolof (2012-07-28 05:34:45)

Kör tiny som vanlig router och statiska adresser och kamerorna med sina fasta adresser i det nätet. Låt UMR sköta enbart tellstick.Anslut UMR med dess wan-port till nätverket och ge den en statisk adress där. Port forwarding och rätt port 6435 i tinyn till umr.

Funkar för mig, även om routern i mitt fall är en dlink adsl router.

Det är lite värre med tellstick net eftersom den vill ha dhcp. Då får man ge den statisk dhcp-adress genom angivande av mac-adressen (tellstickens) i routern förutsatt att routern klarar det.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.