Tråd: Bra modem med fungerande uttag för extern antenn
Hej forumet!
Jag har under snart en veckas tid hårdsurfat usb modem och antenner men har ännu inte sett ljuset varför det är dags att be om hjälp.
Det är ett klassiskt problem: bredband i sommarstugan. Jag har köpt mig en Dovado Tiny och har testat med Telia (Huawei E173), Telenor (Huawei E367) och Tre (Huawei E353 - jepp den funkade inte i Dovadon så den körde jag direkt i datorn) för att utvärdera vad jag har att jobba med på plats. Tre och Telenor är vinnare och jag jagar nu mastlägen mha supporten för att se vilka som finns hyfsat nära och kan nås med extern antenn.
Steg 1 är sedan att teckna abonnemang så svär-päronen kan överleva sommaren i stugan.
Med tiden är dock planen att skaffa extern riktantenn och då vill jag givetvis ha ett modem redan nu som stöder extern antenn - och det är här jag blir lite förvirrad eftersom det pratas en massa om diversity. Till mina frågor;
1. Är det så att externa antennuttag på Huawei-modemen bara kan användas för att bättra signalstyrka i download?
2. Finns det andra modem som är bättre rustade? (som lirar med Dovado Tiny)
3. Om så är fallet, behöver jag då två antenner till dem och är det samma som de sk. MiMo-antennerna jag sprungit på?
Jag befinner mig på en plats där 4G inte är att tänka på än så länge så mitt fokus är 3G upp till 6Mbit ungefär, men om jag förstått läget rätt så betyder inte det jättemycket när det kommer till kravbilden, det är typsikt bara 2600-bandet som skiljer dem åt? BTW: Vad används 900-bandet till när man kör 3G? Trodde 3G primärt låg på 2100?
En fördel med en sommarstuga är att man har relativt fria tyglar när det gäller estetik och utrymmen så jag gick ju igång rätt hårt på Marshalls Biquad-parabol, men det får blir ett framtida projekt