Ja mina vänner..Säg den glädje som varar!
Det var för bra, det var så bra så jag själv hade svårt att acceptera att det var så enkelt..
Någon annan måste ha testat det jag gjorde var min tanke..men jag gladdes oerhört ändå, i hela 3 dagar...
Kunde det vara så lätt????
Som jag skrev igår, kom det en störning i några minuter...för att sedan djävlas hela kvällen av och till..
Så...DET FUNGERADE INTE...ingen är mer besviken än vad jag är..så jag skiter i att invänta Telenors svar..
För att dra det från början..det har som jag skrivit, varit avbrott av och till.
Kunde göra flera mätningar i rad på Bredbandskollen, och det visade fina siffror..för att när jag lämnar sidan, och går vart som helst på nätet, bli tvärstopp..sidan försöker ladda..alla lampor lyser grönt på D-link ( i mitt fall fyra st)
Så det var till att vänta eller starta om D-linken..så fungerade det igen.. Grymt iirriterande!!
Så i fredags, den 13:e, drog jag istället ut sladden till min TimeCapsule (Airporten) och starta om den router som ligger efter D-linken..(det går fortare att starta om den än dator eller D-link)
Ja, då fungerade Internetuppkopplingen igen...
Fick en ingivelse att starta Airportverktyget, och gå in och titta om det var något i dess inställningar, och gick till fliken Internet.
Såg då två DNS-adresser jag inte kände igen...(har länge kört med OPEN-DNS) Vad är detta var min tanke?
213.50.29.170
213.50.29.180
Kan det vara det jag letat efter i D-linkens webinterface?
Som Sökdomän står D-Link.com..nertonat..???
Så jag går in i min bärbara MacBooks Nätverksinställningar och lägger dessa adresser överst på listan
Sparar och går ut på Internet..fungerar hur fint som helst...
Gör dertsamma i vår stationära macar..och det fungarar hela fredagen, och hela lördagen..
Så på lördag kväll, när jag har iPaden med mig i sängen, så kollar jag i dess Nätverksinställningar..
Där står något annat..
DNS-servrar 192.168.0.1
men vadå..det är ju samma som IP-adressen...
På söndag morgon går jag in i den stationära macen, och raderar alla DNS-adresser i Nätverksinställningarna..och då framträder nertonat 192.168.0.1 och D-Link.com
Nu börjar jag fatta...tror jag..
Sparar inställningarna, och går ut på Internet...det fungerar fortfarande...Klart man är glad..inget stopp på hela dagen..
Men jag har ändå svårt att ta till mig att det var "SÅ LÄTT"
Och det fungerade fram till mitt på dagen igår..sedan började det bråka igen...
Så vad i h-e pågår?
Igår kväll stängde jag av alla stationära och bärbara macar, och stängde ner min Airport..
Endast D-link ock min iPad var igång..skulle det fungera nu....NEJ...det bråkade flera gånger...
Min slutsats är att D-Link-pjäsen är skräp!!! Åtminstone mjukvaran i den...
Det har något med DNS att göra är min övertygelse...
I min iPad har jag Speednet.Test som mäter lite annorlunda...
När det strular, så kan jag, om det vill sig, hitta mätservern..och jag får siffror på 0,035 Mbit/s ner och 4 Mbit/s upp så det är inte helt dött..och varför fungerar allt upp?
Så, jag är ledsen om jag ingivet er förhoppningar om en lösning.
Det är då fan att man bundit upp sig i 2 år till något som inte fungerar tillfredställande.
Hur många skulle acceptera att köpa en ny bil som stannar en stund då och då?
Humorn är flytvästen på livets flod