Tråd: R-90 som tappar kontakten
Sedan början av juli månad har mina tre R-90-or börjat tappa kontakten med nätet. Ibland sker det först efter 4-5 timmars inaktivitet men ibland bara efter någon kvart. Ofta - men inte alltid - tappar modemen anslutningsmöjligheten vid 16/17-tiden vilket naturligtvis kan vara en slump men möjligen också beroende på den då ökande nätbelastningen. Som problemlösningshypotes antar jag att problemet uppstår i samband med nytilldelning av IP-adressen (från nätet till modemet) vilket rimligen borde vara mer aktuellt då trafikvolymen ökar och lease-tiderna blir kortare (?). Jag ser ibland att en IP-adress kan ligga kvar (redo) upp till ett dygn för respektive modem även om det varit avstängt men ibland tilldelas modemen nya adresser betydligt oftare. Problemet är i normalfallet enkelt att häva genom en omstart av modemet men blir genast svårare att hantera för modem som är svårtillgängligt placerade eller på annan plats än där jag just då befinner mig. Särskilt otrevligt blir det om man som jag - kör IP-telefoni över modemen. Om jag behöver kommunicera mellan två av modemen - då på olika platser - är givetvis loppet kört eftersom R-90:orna saknar watchdogfunktion eller automatisk återstart.
Det här problemet fanns under en längre tid då jag hade D-35:or men försvann sedan när jag gick över till R-90:orna - kanske beroende på den ökade nätkapaciteten i och med rev.B och 2/3 carriers.
Är det någon som känner igen problemet ? Föreställer mig att fasta IP-adresser till modemen skulle kunna lösa problemet ?
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP. RESERV: AVM 6840 LTE och AC810