1

Tråd: tiny via bilel

Hej! Ny här med ett problem (så klart). Jag har försökt att köra en Tiny i husbilen med hjälp av en liten omformare 12V > 5V/2,1A men det funkar inte. Det verkar som om strömmen inte räcker varför jag provat med två omformare och en USB-ihopkopplare eller vad det kan heta. Då bör jag alltså få ut 4,2A men det hjälper inte. Tiny verkar funka, grön ljus, men modenet startar inte, enbart ett blått blink varannan sekund. Kopplar jag om till den medföljande 220V > 5V så startar modemet efter någon minut och jag kommer ut på nätet. Vad är det för magi i 220V-enheten?

2

Sv: tiny via bilel

du menar Y kabel?
tror inte du kan y koppla så, risk att bränna saker.

sedan kan elen i usb prylen vara smutsig och störa modem/router.

funkar att koppla upp mot wifi osv men modemet vill ej? som jag tolkar dig.

3 Senaste redigerad av careface (2012-07-16 23:28:35)

Testat med Dovados nya bilkabel? 200kr på LohElectronics t.ex: http://www.lohelectronics.se/dovado-cig … p-770.html

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

4

Dovados adapter sägs också ge 2 amp på filmen.

Har du fem volt? Det kanske har blivit för hög spänning?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Just en Y-kabel har jag testat med. Köpt på Kjell & Co och beskriven som en kabel att använda när strömstyrkan på ett USB-uttag inte räcker varvid två uttag kopplas samman och därmed dubblar kapaciteten. Detta kopplingssätt verkar inte bränna något och både de två ciggpluggarna med sina 5V-uttag lyser och det lyser även i Tiny men modemet blinkar bara. De två ciggpluggarna funkar bra var för sig för att ladda iPhone och iPad.

Jag får väl ge mig till tåls tills Dovados bilkabel kommer ut på marknaden. Konstigt bara att den skulle funka medan annan 5V-försörjning inte gör det. Det är ju trots allt bara en vanlig rund, tvåpolig kontakt som går in i Tiny (som också har 5,1V med rätt polaritet (efter mätning med voltmeter)).

6

Du kan behöva filtrera spänningen bättre så att likströmmen inte har en massa överlagrade växelspänningar. Det finns filter för 12 volt som du kan använda för fem volt.

Kontroll av spänningen bör ske med tiny och modem anslutna. Knappnålar genom vardera ledaren i sladden är enklast. Men undvik kortslutning.

Det finns switchande aggregat som sänder ut en enorm massa störningar på radiofrekvensområdet. Modemet kan störas ut av sådana störningar. Det är inte säkert att det räcker med att filtrera likströmmen. Ferritkärnor på sladden kan hjälpa.

Den kinesiska laddaren till min elscooter störde ut bilradio på 20 meters håll.

All utrustning ska EMC testas men en del billiga saker slipper igenom.

Sätt modemet i dator via en USB sladd intill adaptern som är ansluten till tinyn och se om modemet verkar störas.

Teknikerapproachen till ditt problem är att kolla utgången från spänningsomvandlaren med ett oscilloscop samt att köra ett kort test i ett EMCkontroll-lab.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.