51

Sv: Cantenna

jonasolof skrev:

Bra fynd. Lockar mig att göra en cantenna för 2600 4G - eller två.

Medans jag väntar på min kabel skall komma, så tänkte jag se om vi inte kan räkna ut siffrorna för 2600 nätet.. Det är nu det blir riktigt krångligt

Vågbäraren har jag koll på, Vänligen notera den minimala skillnaden mellan 2400 och 2600 nätet.. 299,7/2,6*0,95/4 = 27,376mm eller ett grovare sätt att räkna 299,7/2,6/4 =28.817 mm

Men en 3/4 våglängd eller 1/4 har jag ingen som helst koll på, bara att optimal diameter för 2100 nätet är 90mm och 100mm för GSM på 1800 MHz.. vilket logiskt borde innebära att en mindre burk föredras vid 2600. Dock hittar jag ingen info alls om 2600 eller hur man räknar ut just 4G.. Har du hittat några bra länkar Jonasolof?

52 Senaste redigerad av webbsmurfen (2012-07-05 20:07:01)

Sv: Cantenna

Fick kabeln i dag.. gjorde ett snabbt test

Med 4dB antenn fick jag 85dB
Med supercantennan fick jag 56dB

Så kan jag med dessa uppgifter göra en uppskattning att cantennan levererar minst 12,6dB? (85-56 /3 (3 dB= en dubblering) = 9,66. 9.66+4 (4 =den kända förstärkningen i en anternn) =12,6dB. Dock är pringelsburken lite av en besvikelse.. Men som sagt har jag inte testat klart den ännu..  och siffrorna kommer kanske att stiga mer

Antennen var riktad mot random granne..

53 Senaste redigerad av webbsmurfen (2012-07-07 12:29:47)

Sv: Cantenna

Fan.. Angående pringelsburken.

Vågledarens avstånd till botten verkar vara fel.. Den är i dagsläget knappt bättre än den rundstrålande orginalantennen.. Någonting är riktigt off.. Någon som är bättre än mig på att leta efter information som kan ta åt sig uppgiften att hitta rätt mått (1/4 våglängd till botten)

Jag använder mig av den lite längre Pringelsburken (190gram, 25,5cm )

Måttet jag använder mig av är 85,8mm = 3,38 inches (US imperial)

54

Sv: Cantenna

Det var ett tag sedan jag skrev i denna tråden... Lite info om hemsidan..

Den är klar, jobbar med korrigering.. Vänta er länk i början av nästa vecka! (mån tis ons, där någon gång)

55

Sv: Cantenna

Äntligen är den här.. Här hittas allt om cantenna till wifi-nätet

http://www.cantennabygge.n.nu/

56 Senaste redigerad av jonasolof (2012-07-19 16:13:04)

Sv: Cantenna

Grattis

Instruktivt och bra. Ett par små påpekanden. Verbet löda har participformen lödd, fastlödd, så det böjs inte som flöda.

Skin effect är inte att radiovågen hoppar utan att den ström som den elektromagnetiska svängningen vi kallar radiovåg alstrar går allt ytligare i en metallyta ju högre frekvensen är. Det är därför vikigt att ytan leder bra och inte är korroderad. Därför används ofta ett tunt guldlager på koppar i bättre utrustning. Om inte sjok av bladguld vore så svårhanterliga kunde man använda det.

Jag tror inte på uppgiften att tratten bara ger effekt vid mottagning. Det strider mot principen om antenners reciprocitet, dvs att de fungerar lika vid mottagning och sändning.

Svårigheten att rikta en lång cantenna borde kunna grejas med en laserpekare på röret. Akta ögonen.

Du förklar inte bilden med runda metallplattor på en stång och ett par plastlock.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

57 Senaste redigerad av webbsmurfen (2012-07-17 21:50:31)

Sv: Cantenna

jonasolof skrev:

Grattis

Instruktivt och bra. Ett par små påpekanden. Verbet löda har imperfektformen lödd, fastlödd, så det böjs inte som flöda.

Skin effect är inte att radiovågen hoppar utan att den ström som den elektromagnetiska svängningen vi kallar radiovåg alstrar går allt ytligare i en metallyta ju högre frekvensen är. Det är därför vikigt att ytan leder bra och inte är korroderad. Därför används ofta ett tunt guldlager på koppar i bättre utrustning. Om inte sjok av bladguld vore så svårhanterliga kunde man använda det.

Jag tror inte på uppgiften att tratten bara ger effekt vid mottagning. Det strider mot principen om antenners reciprocitet, dvs att de fungerar lika vid mottagning och sändning.

Svårigheten att rikta en lång cantenna borde kunna grejas med en laserpekare på röret. Akta ögonen.

Du förklar inte bilden med runda metallplattor på en stång och ett par plastlock.

Leta gärna vidare.. Hittar du mer skriv det här, så tar jag itu med det ikväll!

Rörade uppgiften om tratt. Det är tyvärr den enda infon jag kunde hitta.. Just nu hittar jag inte den (svordom) sidan där detta diskuteras.. Men vad det gick ut på var att dubbel diameter ger 3dB men detta enbart på mottagning. då inte de signalerna "studsade" på rätt sätt eller något sådant när de lämnade röret och gick ut i själva tratten.. Skall se om jag kan rota upp lite info i kväll

Frontuppsamlaren (runda metallplattor på en stång) har jag sparsam/eller rättare sagt ingen information om. men amerikanarna är förtjusta i den, och använder den istället för att förlänga röret. Hur det funkar vet jag faktiskt inte.. Under FAQ hittas hur du bygger den.. Jag vet inte om jag översatt korrekt men den heter på amerikanska "Front collector" vilket borde vara frontuppsamlare.. Vissa använder felaktigt benämningen "Yagi antenna".

...Kanske man skall översätta det med element, för det är väl närmast i beskrivning

Detta är typ all info jag har om den.. Kolla 7.4.1.3

http://anselmo.homeunix.net/ebooks/wire … ECT-4.html

PS: Lånar infon om skin effekt

58

Sv: Cantenna

Jag tyckte sidan var bra men störde mig på ordet "messing". Metallegeringen du talar om heter mässing.

Jag saknade också lite direkt jämförande tester mellan Pringels-antennen och din egenbyggda aluminium-cantenna. Men du lämnade ju lite förklaringar til hur och varför du testat så det är väl OK.

59

Sv: Cantenna

svenix skrev:

Jag tyckte sidan var bra men störde mig på ordet "messing". Metallegeringen du talar om heter mässing.

Jag saknade också lite direkt jämförande tester mellan Pringels-antennen och din egenbyggda aluminium-cantenna. Men du lämnade ju lite förklaringar til hur och varför du testat så det är väl OK.

Hahahaha.. Ja, det är en del stavfel i texten ja! Mässing.. smile

Ja... Jag hade tänkt göra det från början, men avstånden blir nästan löjligt korta.. Under 400Meter talar vi om..

Jag får suga på karamellen ett tag.. Problemet är att hitta en kort vägsträcka som är tom på trafik och nyfikna ögon.. Jag har kanske en kompromiss på gång..

60

Sv: Cantenna

Jag söker teorimatreal som förklarar hur en "frontuppsamlare" fungerar när den kommer i kontakt med vågen.

Jag skall förklara..

En pringelsburk, som är fallet där den vanligast används, är i princip lite för liten för att fungera optimalt. Dessutom är 3/4 dels våglängd i en pringelsburk 257,55mm, vilket snopet nog är någon millimeter precis utanför burken. Amerikanarna som gillar kompakta saker konstruerar en så kallad "Front collector" som felaktigt kallas "Yagi antenna" i många kretsar, och vips så har de löst problemet med den krånglande vågen

Jag har sökt med ljus och lykta på nätet om teori som förklarar hur denna frontuppsamlare fungerar, men hittils är det ingen som kunnat förklara utan mer hur de räknar ut den. Någon som vet?

PunBB bbcode test

61

Sv: Cantenna

En gissning är att den kan fungera som direktorerna i en yagi-antenn. Det skulle ju också förklara varför en del kallar den för yagi.

Om man liknar pringelsburken vid en yagi-antenn så har du ett aktivt element i form av en pinne ansluten till koaxkontakten, där har yagi-antennen en dipol. Botten på pringelsburken skulle kunna motsvara reflektorn på en yagi. Och den s.k. frontkollektorn skulle kunna motsvara direktorerna.

Nu har jag inte kollat på de inbördes måtten om detta skulle kunna stämma utan det är bara en gissning grundad på utseendet.

62 Senaste redigerad av webbsmurfen (2012-07-18 16:39:13)

Sv: Cantenna

svenix skrev:

En gissning är att den kan fungera som direktorerna i en yagi-antenn. Det skulle ju också förklara varför en del kallar den för yagi.

Om man liknar pringelsburken vid en yagi-antenn så har du ett aktivt element i form av en pinne ansluten till koaxkontakten, där har yagi-antennen en dipol. Botten på pringelsburken skulle kunna motsvara reflektorn på en yagi. Och den s.k. frontkollektorn skulle kunna motsvara direktorerna.

Nu har jag inte kollat på de inbördes måtten om detta skulle kunna stämma utan det är bara en gissning grundad på utseendet.

85,85mm = avstånd frånbotten till vågbäraren
160 mm =frontuppsamlaren (med muttrar och brickor..  152,4mm annars)

Totalt 245,85mm

Men.. Burkens totala längd är 255mm. Så det innebär att vågledaren INTE skall ha kontakt med vågledaren, eller kontakt med aluminiumfolien i burken..

Läs gärna avsnittet  7.4.1.3 Front collector construction
http://anselmo.homeunix.net/ebooks/wire … ECT-4.html

63

Sv: Cantenna

Efter att ha kollat lite snabbt på detta så finner jag att rekommenderat avstånd mellan brickorna i "front collector" är en kvarts våglängd. Det är samma som det rekommenderade avståndet emellan direktorerna i en yagi som också är en kvarts våglängd.

Jag tror alltså att brickorna i "front collector" fyller samma funktion som direktorerna i en yagi-antenn.

Man kanske kan säga att när du sätter på en "front collector" på din pringels-cantenna så blir den en slags yagi. Troligen därför vissa benämner den yagi.

Jag har inte studerat och räknat i detalj på detta men jag är gammal radioamatör och har en del antenna-knowhow i ryggmärgen.

64

Sv: Cantenna

svenix skrev:

Efter att ha kollat lite snabbt på detta så finner jag att rekommenderat avstånd mellan brickorna i "front collector" är en kvarts våglängd. Det är samma som det rekommenderade avståndet emellan direktorerna i en yagi som också är en kvarts våglängd.

Jag tror alltså att brickorna i "front collector" fyller samma funktion som direktorerna i en yagi-antenn.

Man kanske kan säga att när du sätter på en "front collector" på din pringels-cantenna så blir den en slags yagi. Troligen därför vissa benämner den yagi.

Jag har inte studerat och räknat i detalj på detta men jag är gammal radioamatör och har en del antenna-knowhow i ryggmärgen.

1/4 Våglängd på 2400bandet i en cantenna är 85.85mm. Skulle det vara någon logik så skulle frontuppsamlaren vara kortare och bara ha två brickor.. den i fronten och den i botten.. Men varför 5 brickor...

jag får fundera lite till

65

Sv: Cantenna

I det dokumentet du hänvisade till punkt 7.4.1.3 har de räknat ut att en kvarts våglängd är 1.2 tum vilket är c:a 30 mm.

När jag räknar på miniräknaren så blir 300.000 / 2.400.000 = 0,125 m  d.v.s. våglängden vid 2400 MHz är 125 mm. En fjärdedel av det är c:a 31 mm. Så det stämmer ganska bra.

Jag vet inte hur du räknar? Visserligen kanske cantennans form påverkar våglängden, men knappast mer än några procent hit eller dit. Jag tror du är ute och cyklar med att en kvarts våglängd skulle vara 85 mm...  wink

66

Sv: Cantenna

Jag läste lite mer och kom fram till ätt det är stor skillnad på begreppen "wavelength" och "guide wavelength". Detta kräver lite mer analys för att förstå vad det är och när man ska använda det ena eller andra.

Ska man försöka översätta till svenska så tycker jag att "wavelength" är lika med våglängd.
Begreppet "guide wavelength" är mer svåröversatt men jag försöker med "vågledarvåglängd". Detta definieras som längden av den stående vågen inne i vågledaren "Standing Wavelength inside Waveguide".

Jag kan inte teorin bakom vågledare tillräckligt bra för att förklara eller veta när man ska använda det ena eller det andra måttet i dina beräkningar.

Men jag konstaterar att det måttet du anger c:a 85 mm är en kvarts "vågledarvåglängd". Det skall alltså inte förväxlas med en kvarts våglängd.

67 Senaste redigerad av webbsmurfen (2012-07-18 22:02:50)

Sv: Cantenna

svenix skrev:

Jag läste lite mer och kom fram till ätt det är stor skillnad på begreppen "wavelength" och "guide wavelength". Detta kräver lite mer analys för att förstå vad det är och när man ska använda det ena eller andra.

Ska man försöka översätta till svenska så tycker jag att "wavelength" är lika med våglängd.
Begreppet "guide wavelength" är mer svåröversatt men jag försöker med "vågledarvåglängd". Detta definieras som längden av den stående vågen inne i vågledaren "Standing Wavelength inside Waveguide".

Jag kan inte teorin bakom vågledare tillräckligt bra för att förklara eller veta när man ska använda det ena eller det andra måttet i dina beräkningar.

Men jag konstaterar att det måttet du anger c:a 85 mm är en kvarts "vågledarvåglängd". Det skall alltså inte förväxlas med en kvarts våglängd.

Aha! Tack för att du klarade upp den saken smile

Men vågen måste förändras på något vis. Normalt sett får inte 3/4 "vågledarvåglängd" plats i pringelsröret, men med denna "frontuppsamlare" så får vi in den (eller kanske t.o.m 1 "vågledarvåglängd")

Jag vet alldeles för lite om hur direktorerna i en yagi-antenn fungerar. Det är möjligt att du har rätt

68

Sv: Cantenna

Det här var väldigt intressant och jag ångrar lite att jag inte hängde på din cantenna-tråd lite tidigare...

Men i natt har jag läst allt vad jag hittat om vågledare och cantennas.  smile

Grunden i en cantenna, röret eller burken är ju i grunden en vågledare, och inne i den gäller helt andra förhållanden än på utsidan.

Normalt kan man ju beräkna våglängden i luft som ljusets hastighet 300.000 km/s delat med frekvensen i Hz så får man våglängden i meter. Detta stämmer hyfsat väl även för andra material som koppar eller andra metaller men man kan få justera några procent hit eller dit.

Vad gäller vågledare är det helt andra regler som gäller! Inne i vågledaren blir våglängden avsevärt mycket längre. Typiska värden jag sett verkar vara 1,5 till 3 gånger våglängden i luft. Radiovågorna går alltså mycket fortare inne i vågledaren än utanför. (De går alltså mycket fortare än ljushastigheten vilket är intressant, men jag är inte mannen att förklara hur detta kan ske).

Det finns inget enkelt samband mellan våglängden inne i vågledaren och våglängden i luft utan det beror (mest) på rörets diameter. Diametern måste ligga inom vissa värden för att vågledaren överhuvudtaget ska fungera på en viss frekvens. Men även inom dessa värden varierar våglängden avsevärt. Ett grövre rör ger en kortare våglängd och ett smalare rör ger en längre våglängd. Detta har att göra med hur radiovågorna studsar mellan rörets väggar.

Formeln för att räkna ut våglängden inne i vågledaren är komplicerad och det enklaste är att använda någon av alla de online-calculators som finns för beräkning av cantennas.

Det aktiva elementet i cantennan, sprötet eller pinnen som är ansluten till antennkabeln, skall vara en kvarts våglängd (våglängden i luft eller koppar som är ungefär densamma) eftersom radiovågorna först utstrålas från denna kopparpinne.

Så fort de har lämnat sprötet är radiovågorna inne i vågledarens miljö och följer de regler som gäller där. Därför skall sprötet monteras en kvarts "vågledarvåglängd" framför bakväggen så att de radiovågor som reflekteras från bakväggen kommer i fas med de radiovågor som skickas framåt från sprötet. Detta är ett kritiskt mått och en missanpassning här kommer att leda till att signalen försvagas då radiovågorna kommer i ofas.

Vad gäller "front collectorn" är jag beredd att avskriva den som humbug eller hokus-pokus tills motsatsen har bevisats. Detta av två anledningar:

1. Den är uppenbarligen beräknad efter våglängden i fri luft eftersom det är en kvarts våglängd mellan brickorna, men den är avsedd att monteras inne i röret där "vågledarvåglängden" är något helt annat.

2. Vågledarens närmast perfekta egenskaper att leda radiovågor bygger på att rörets mått ligger inom vissa gränser och att det är fyllt med luft. Detta gör att de elektriska och magnetiska fälten inne i vågledaren intar ideala lägen. Att blockera röret med "metallskrot" i form av en "front collector" skulle allvarligt försämra vågledarens egenskaper.

Nu har jag inte tid att bygga eller testa några cantennas just nu. Men det skulle vara intressant om du hade lust att bygga en sån här "front collector" till din pringles-cantenna och sedan testa pringles-cantennan med och utan "front collector". Jag är rätt övertygad om att resultatet bara kan bli sämre med en "front collector".

69

Sv: Cantenna

svenix skrev:

Det här var väldigt intressant och jag ångrar lite att jag inte hängde på din cantenna-tråd lite tidigare...

Men i natt har jag läst allt vad jag hittat om vågledare och cantennas.  smile

Grunden i en cantenna, röret eller burken är ju i grunden en vågledare, och inne i den gäller helt andra förhållanden än på utsidan.

Normalt kan man ju beräkna våglängden i luft som ljusets hastighet 300.000 km/s delat med frekvensen i Hz så får man våglängden i meter. Detta stämmer hyfsat väl även för andra material som koppar eller andra metaller men man kan få justera några procent hit eller dit.

Vad gäller vågledare är det helt andra regler som gäller! Inne i vågledaren blir våglängden avsevärt mycket längre. Typiska värden jag sett verkar vara 1,5 till 3 gånger våglängden i luft. Radiovågorna går alltså mycket fortare inne i vågledaren än utanför. (De går alltså mycket fortare än ljushastigheten vilket är intressant, men jag är inte mannen att förklara hur detta kan ske).

Det finns inget enkelt samband mellan våglängden inne i vågledaren och våglängden i luft utan det beror (mest) på rörets diameter. Diametern måste ligga inom vissa värden för att vågledaren överhuvudtaget ska fungera på en viss frekvens. Men även inom dessa värden varierar våglängden avsevärt. Ett grövre rör ger en kortare våglängd och ett smalare rör ger en längre våglängd. Detta har att göra med hur radiovågorna studsar mellan rörets väggar.

Formeln för att räkna ut våglängden inne i vågledaren är komplicerad och det enklaste är att använda någon av alla de online-calculators som finns för beräkning av cantennas.

Det aktiva elementet i cantennan, sprötet eller pinnen som är ansluten till antennkabeln, skall vara en kvarts våglängd (våglängden i luft eller koppar som är ungefär densamma) eftersom radiovågorna först utstrålas från denna kopparpinne.

Så fort de har lämnat sprötet är radiovågorna inne i vågledarens miljö och följer de regler som gäller där. Därför skall sprötet monteras en kvarts "vågledarvåglängd" framför bakväggen så att de radiovågor som reflekteras från bakväggen kommer i fas med de radiovågor som skickas framåt från sprötet. Detta är ett kritiskt mått och en missanpassning här kommer att leda till att signalen försvagas då radiovågorna kommer i ofas.

Vad gäller "front collectorn" är jag beredd att avskriva den som humbug eller hokus-pokus tills motsatsen har bevisats. Detta av två anledningar:

1. Den är uppenbarligen beräknad efter våglängden i fri luft eftersom det är en kvarts våglängd mellan brickorna, men den är avsedd att monteras inne i röret där "vågledarvåglängden" är något helt annat.

2. Vågledarens närmast perfekta egenskaper att leda radiovågor bygger på att rörets mått ligger inom vissa gränser och att det är fyllt med luft. Detta gör att de elektriska och magnetiska fälten inne i vågledaren intar ideala lägen. Att blockera röret med "metallskrot" i form av en "front collector" skulle allvarligt försämra vågledarens egenskaper.

Nu har jag inte tid att bygga eller testa några cantennas just nu. Men det skulle vara intressant om du hade lust att bygga en sån här "front collector" till din pringles-cantenna och sedan testa pringles-cantennan med och utan "front collector". Jag är rätt övertygad om att resultatet bara kan bli sämre med en "front collector".

Ledsen att jag höll dig uppe sent igår wink.  Ja, av någon anledning är detta ett intressant ämne om man nu bara har tid till det.

Att vågen rör sig snabbare än ljuset i röret visste jag inte.. Spännande

Rörande 1.
Ja! Det är det som gör det hela så mysko. Cantennan räknas på ett sätt, medans helt andra regler gäller för denna frontuppsamlare, men med det sagt så räknades vågbärarens (sprötets) längd ut på liknande sätt. (299,7 / 2,4 /4= Där har du samma formel fast i mm) Denna tar inte hänsyn till själva röret. Den enda gång längden ändras är om man valt bygga den efter en specifik kanal

Rörande2
Jag håller med, men slänger inte iden riktigt ännu i papperskorgen. Då ingen vill bidra med teori över tanken eller funktionen över hur denna uppsamlare påverkar vågen så är det nära att jag struntar i den. Jag skall försöka jaga rätt på någon i USA med denna fråga. Det är ju trots allt deras ide att sätta skrot i vägen smile Får se om jag kan få tag i den där snubben ifrån det där universitetet som förklarade hur man byggde en cantenna

http://www.youtube.com/watch?v=betR3vej … e=youtu.be

Tyvärr vet jag inte om han är en elev eller möjligen en av lärarna, men det visar sig nog.

Visserligen tänkte jag bygga en frontuppsamlare, men min lediga tid (semester) börjar lida mot sitt slut.. Så det är ett projekt som vi vår lägga i framtiden någon gång

70

Sv: Cantenna

Nu börjar det bli spännande ... Skickade ett mail till.. Dr Mosa Ali Abu Rgheff som jobbar på Plymoth universitet.. Hans expertområde är

Communications - Mobile
Computer Networks - Wireless
Computer Networks - Vehicular Ad-Hoc
Computer Networks - 4G
Cognitive Radio Systems
Computer Networks - LTE Systems

Kan inte han svara på frågan så blir jag mycket förvånad

--------------------------

Hi Dr Mosa, my name is Svenne and I live in Sweden

I'm working on a small website, about the cylindrical waveguide (also called cantenna, which comes from the word Can Antenna)

(Sorry its i written in swedish)
http://www.cantennabygge.n.nu/

I am looking for some theory that explains how a "front collector" works when it comes in contact with the wave. (WiFi 2,4Ghz band)

Let me explain ..

A pringelscan, is the case in which the most commonly used, are little too small to work optimally. Furthermore is 3/4 of a wavelength in a pringelscan 257.55 mm which is probably a few millimeters just outside the can. There Is two ways to solve this problem, the scandinavian way (two cans) or the American way, which means a "front-collector" who mistakenly called "Yagi antenna" in many circles. I have searched theory on Internet, but still has not find any, Just how you make it.

I find that the recommended distance between the tiles in the "front collector" is a quarter wavelength. When I count on the calculator it becomes 300,000 / 2.4 million = 0.125 m that is wavelength at 2400 MHz is 125 mm. A quarter of it is about 31 mm. So it does quite well.

BUT!

In the case of waveguides, completely different rules apply! Inside the waveguide the wavelength considerably longer. Typical values I've seen seems to be 1.5 to 3 times the wavelength in air. Radio waves is therefore much faster inside the waveguide than outside. (They are much faster than the speed of light which is interesting, but I'm not the man to explain how this can happen).

What I seek is someone who can explain how waves behave when it makes contact with the "front collector." and if it really solves the problem with 3/4 wavelength..

I am a bit skeptical about the function of a front collector, and have a suspicion that it would actually be less effective

Sorry about my bad English

Regards /
Svenne
------------------

71

Sv: Cantenna

Jag jobbar på nätterna men i natt var det lugnt så jag hann surfa en del...  wink

Att sprötet (det aktiva elementet) beräknas på våglängden i luft eller närmare bestämt våglängden i koppar är inte så konstigt. Eftersom radiovågarna alstras i kopparpinnen innan de far ut i luften i vågledaren. Så själva sprötet fungerar som en vanlig kvarts våglängds jordplanantenn som sedan sätts inne i vågledaren.

72

Sv: Cantenna

Intressant med ditt brev!
Hoppas han svarar.  smile

73

Sv: Cantenna

Nu är jag snart lika biten som du av det här...  wink

Hittade en intressant sida som pratar om längden av röret/burken:

http://wireless.gumph.org/content/3/11/ … guide.html

Rätt långt ner där pratar han om längden av vågledaren. Den bör vara 3/4 vågledarvåglängd ELLER 3/4 vågledarvåglängd + multiplar av 1/2 vågledarvåglängd.
http://wireless.gumph.org/content/3/11/cached_wlan_waveguide_files/canvawes.gif

Detta för att den stående vågen skall vara på ett maximum när den lämnar vågledaren.

Han säger också att placeringen av det drivna elementet (sprötet) inte är helt kritiskt eftersom toppen av maximum är relativt flat. Det kan ju vara tröstande att höra om man nu inte lyckades borra hålet på exakt rätt ställe...  smile

Fortfarande har jag dock inte hittat någon teori om den mystiska "front collector"...

74 Senaste redigerad av webbsmurfen (2012-07-19 14:23:02)

Sv: Cantenna

svenix skrev:

Nu är jag snart lika biten som du av det här...  wink

Hittade en intressant sida som pratar om längden av röret/burken:

http://wireless.gumph.org/content/3/11/ … guide.html

Rätt långt ner där pratar han om längden av vågledaren. Den bör vara 3/4 vågledarvåglängd ELLER 3/4 vågledarvåglängd + multiplar av 1/2 vågledarvåglängd.
http://wireless.gumph.org/content/3/11/cached_wlan_waveguide_files/canvawes.gif

Detta för att den stående vågen skall vara på ett maximum när den lämnar vågledaren.

Han säger också att placeringen av det drivna elementet (sprötet) inte är helt kritiskt eftersom toppen av maximum är relativt flat. Det kan ju vara tröstande att höra om man nu inte lyckades borra hålet på exakt rätt ställe...  smile

Fortfarande har jag dock inte hittat någon teori om den mystiska "front collector"...

Ja, precis. 3/4 av den stående vågen skall användas för att få något sånär effekt ur burken, vilket är den minst rekommenderade längden. Mindre än 3/4 funkar faktiskt, men det funkar inte bra. När jag provade så fick jag samma effekt som orginalantennen, eller något sämre i vissa fall. Det var svårt att avgöra.

Edit: Tack.. Hittade måtten för 105 och 110mm. Dock bör man kanske vara försiktig när man närmar sig de magiska 125mm. Misstänker att den slutar fungera eller fungerar riktigt dåligt om rörets diameter är över en våglängd. På min sida har jag satt gränsen mellan 80-100, men det är sant att större diametrar funkar naturligtvis med..

jonasolof skrev:

Jag tror inte på uppgiften att tratten bara ger effekt vid mottagning. Det strider mot principen om antenners reciprocitet, dvs att de fungerar lika vid mottagning och sändning.


http://wireless.gumph.org/content/3/11/ … guide.html

Här hittas lite mer info om tratten.. dock står det inte mer ingående om han fått samma vinst både på sändning och mottagning.. Jag letar vidare..

75

Sv: Cantenna

Skall man tro kalkylatorn på denna sida så skall man vad gäller diametrar hålla sig mellan 73-93 mm:
http://kioan.users.uth.gr/wireless/cantenna/

Sedan vad gäller längden så är 3/4 vågledarvåglängd minimum. Men skall man göra den längre så är det bra att förlänga med 1/2 vågledarvåglängder, alltså inte valfri längd som är över 3/4 vågledarvåglängd. Hur viktigt detta verkligen är vet jag inte, verkar som att flera designer man hittar på nätet struntar i detta.