Finns flera master och hög belastning kan man råka ut för att modemet väljer en mast med bra signalstyrka från masten men mycket hög störningsnivå vilket ger dålig läsbarhet RSRQ. På ett ställe där jag kollade hade starkaste masten ca -87 i signalstyrka RSRP men RSRQ - 23 viilket är oanvändbart. Det cell Id (mast) som hade bäst nivå på läsbarhet, -11, hade minst 10 dB sämre signalstyrka och kom först på tredje plats i listan på sex master som hade angivet RSRQ värde på den platsen. Firmware gick här på signalstyrka istället för på läsbarhet och valde fel mast av de åtta telia 800 master som finns i området. Enda sättet att välja rätt är att använda antenner med stark riktningsverkan när alla master ligger inom samma band eftersom firmware inte tillåter oss att välja visst cell id (det skulle gå om operatörerna lät oss och sådana teknikerprogram cirkulerar för CDMA).
En yttre antenn för enbart ett frekvensområde är ett bra bandpassfilter som G-man skrev om. Då kan man tvinga modemet att välja ett visst band. Men då måste modemet ha två antennutgångar och man behöver två antenner, yagis eller panel. Men det kan fortfarande bli problem om oönskad signal är 20 dB starkare än den man vill ha. Det går att lösa även det men det kräver mer antennteknik, t ex slot-antenner. Vågledare är väl det bästa bandpassfiltret för höga frekvenser. Cantennas är ett praktiskt användbart exempel om man vill skilja 3G och 4G åt. Enklare dock att skaffa en router med firmware som tillåter val.
Det problem teknikern beskrev med tre master i samma område är oundvikligt när 3G och 4 G byggs ut. Ju fler master, desto lägre läsbarhet på signalen från den mast jag vill ha för all annan trafik från samma operatör inom samma band höjer brusnivån och läsbarheten minskar och farten med den.
Vid min koll ovan där den mast som hade bäst läbarhet inte ens valdes hördes sex master samtidigt. Då testade jag ute på en hamnpir i Kalmarsund. I huset en km därifrån, med samma riktantenn, får jag bara in den "rätta" masten för huset skärmar övriga och farten är upp till 20 mbit i båda riktningarna.
Pinnar är osäkra som värdemätare. Visar de total signalnivå eller signalen RSRP från den mast jag vill ha? Pinnar visar aldrig läsbarhet. Den enkla connectprogramvaran konsumenten får med modemen visar inte den information som faktiskt finns men kan fås fram med hack. Det verkar som om routrarna visar mer, t ex DRW 943, men jag vet inte om den listar alla cell id som ligger på tur och deras signalnivåer som t ex AVM6840 gör. Vanligen väljs masten med bästa läsbarhet även om det skiljer några dB i signastyrka.
Med ett modem utan yttre antenner och bara pinnar att gå på kan man lätt hamna i ett läge där det funkar dåligt utan att man kan analysera varför, värre ju fler master där är omkring en. Enkelhetens pris. Det är de ca femtonhundra kronor mer än modemet som en bra router kostar. Så för dubbla priset får man åtminstone veta varför det inte funkar...och för fyrdubbla priset har man möjligen löst problemet med riktantenner.
I en situation där firmware väljer fel mast borde supporten ställa in firmware så att viss mast väljs som default. Medges inte det borde det vara ett giltigt skäl att bryta ett bundet avtal. Det är som en bil där inte automatlådan stegar optimalt.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.