1

Tråd: Inställningshjälp: Dovado 4GR (med 4G) och Dlink 855

Hej
Behöver hjälp med att få min 4G - Dovado 4GR att fungera ihop med mitt andra trådlösa modem (en Dlink 855).

Jag önskar ha mitt 4G inkopplat i Dovadon och sedan sladda ihop den med den andra routern (Dnlink). Detta för att dels få bättre täckning i huset samt nyttja de funktioner som Dlinken har. Jag vill ha båda raoutrarna som wlan (helt ok att ha olika namn på dessa).

Hur ska jag ställa in dessa båda för att få det att fungera?
Hur ska jag koppla sladdarna? Bara i LAN-portarna eller LAN->WAN?
Behöver jag korskopplad kabel?
Ska båda ha DHPC aktiverat?
Behöver jag använda statisk IP till MAC-adressen för Dlinken?

Tacksam för hjälp

2

Sv: Inställningshjälp: Dovado 4GR (med 4G) och Dlink 855

använd lan portar
bara dhcp på 4gr
och ip 192.168.0.2 på dlinken om du har 192.168.0.1 på 4gr
och korsad kabel ska du nog inte behöva ha

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

3

Tack! Nu fungerar det! Jag hade tidigare ip 192.168.0.11 och 192.168.0.22... tydligen så var det inte så bra... blev nog någon krock...

Tack för hjälpen matallicaman!

För övrigas info så kör jag nu 4G (Telenor huawei e398) med extern antenn och får då 80-90% signalstyrka ihop med Dovado 4GR och Dlink 855 wlan. Får då upp till 41Mbit/sek (normalt ligger det mellan 10-20mbit/sek).

Jag märkte att hastigheten försämrades radikalt när jag först valde att ha en USB förlängning mellan rautern och USB-modemet. Mitt tips: så få sladdar - så korta som möjligt innan rautrarna.

4

så lite så alltid lika kul att hjälpa till. låter ju kanon det.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas