1

Tråd: Problem med Tiny bridge till Apple Time Capsule

När man sätter Tinyn i bridge mode fungerar det utmärkt tills Tele 2 ger en ny IP adress. Då måste jag manuellt antingen förnya DHCP eller starat om Time Capsulen. Har tidigare haft konfiguerat så att det blir dubbel NAT, det fungerade bra men tycker att hastigheten vid nedladdning via p2p blir långsammare. Anledningen till att jag vill att Time Capsulen ska sköta allt är att jag även har en Airport Express som jag streamar musik till samt använder Time Machine som säkerhetskopiering.

Så, varför klarar inte Time Capsulen att få en ny ip via Tinyn i bridge?

Vilket läge borde jag välja? Dubbel NAT, Time Capsulen i bridge läge, eller kan jag fixa så Time Capsulen klarar IP byte med Tinyn i bridge?

MVH

Tobias

2

Sv: Problem med Tiny bridge till Apple Time Capsule

Fick du det att fungera?
Jag har samma problem med min Tiny och Airport extreme. Tinyn har fungerat klockrent bortsett från att wifidelen ger så låg hastighet.
Därför har jag skaffat en airport och satt dovadon i bridged mode. Tyvärr tappar den då den externa ip adressen efter ett tag vilket inte är populärt här hemma.
Jag funderar på vems fel det är, men lutar lite åt dovado trots allt.

3

Har precis samma problem med med min Airport Extreme och Tiny. Får starta om den ca 2-3ggr per dag när 3s danska nät byter WAN-IP.

4 Senaste redigerad av Markus L (2012-07-13 11:28:42)

Kontakta oss på www.dovado.com/contactsupport så ska vi nog kunna lösa det här.

Är ni alla säkra på att det sker när uppkopplingen faktiskt byter IP, eller kan det varje gång lease timen går ut (även om samma IP behålls)?

Glöm vad jag skrev om DNS förut, det gäller ju inte i Bridge mode.

5

Vilka modem har ni?

6

Personligen är jag inte säker, då jag inte märkt av de exakta tidspunkterna uppkopplingen dör utan oftast vaknat eller kommit hem till ett ofugerande internet. Tyvärr är jag på semester just nu, så kan tyvärr inte hjälpa till med felsökning.
Kör hursom ett E367.

7

Jag gav upp och ändrade så att tinyn är dhcp server till airporten för det ville inte funka. Känns inte som den lösningen jag ville ha men nu funkar det åtminstone felfritt.

Jag kör tele2 xl och e398.

Angående om det slutade funka vid byte eller också bara slut på lease time vet jag inte men det var minst en gång per dygn så jag är inte säker på att det ens har med ip att göra. Det enda som tydde på det i mitt fall var att första gången det hände så sparkade det igång igen så fort jag startade airport utility och begärde ny tilldelning av ip.  Det funkade dock inte vid nästa tillfälle det la av.

Det jag la märke till var att modemet lyste konstant men den gröna dioden på tinyn lyste inte och i airport utility indikerades att jag inte hade kontakt med internet.

8

Jag kör också tele 2 och e398. Kör också apple routern i bridge nu, inte heller den lösningen jag önskade. Jag fattade det som det var när ip byttes, men jag är inte säker.