Tråd: Köpte ny router...trodde jag...men glad ändå
Jag har tidigare använt en Jensen Airlink 3g med mitt Tele 2, 3g modem. Uppgraderade glad i hågen till Telenor 4G Huawei E398. Routern stödjer modemet enligt Jensen. Men får direkt problem med instabil uppkoppling , kan gå ett par timmar eller ett par minuter sedan hänger det sig. Enligt routern är jag uppkopplad men inte ett smack händer. dra ut modemet och starta om så går det igen ...ett tag.
Införskaffade en Poynting Panelantenn 9 dBi & 2 pol för 4G 800 Mhz, gav en betydligt bättre uppkoppling, då jag kan rikta in mig på en särskild mast istället för att modemet hoppar omkring bland 3 master utan att kunna bestämma sig.
Men fortfarande strul med att det hängde sig. OK måste vara något med routern tänkte jag och kontaktade Jensen, som efter lite diskussion fram o tillbaka erkände att den version jag hade inte kunde ge tillräckligt med ström på USB porten men de skulle byta ut den .
Besök på elgiganten...har du kvitto? nej men supporten sa att...suck ...ok jag gör ett nytt kvitto åt dig , för denna gång, här varsågod, nästa.
Ny router nya insatser...ingen skillnad, ok skit i den här routern då! jag köper en ny modernare, en Dovado Doma, sagt o gjort 2 dagar senare öppnar jag paketet från DHL och tänker ...hmm känner igen den här ...den påminner om...min andra router...min Jensen...de är exakt likadana , samma låda samma knappar allt utom färgen är likadant och att LED dioderna har en annan färg...suck. lurad igen tänkte jag, men nån skillnad måste det väl ändå vara?
Skämt åsidor, det verkar vara samma kinesiska tillverkare men programvaran i Dovadon verkar fungerar mycket bättre, finns möjlighet att låsa till endast 4G, på Jensen routern var det bara auto 3g/4G, samt att det medföljer en hållare till modemet så att man kan placera det en bit ifrån routern. E398 har jag förstått är känslig för störningar från Wifi delen i routern.
Har kört 12 timmar nu utan problem , funkar mycket bättre än innan. Hastigheten är ungefär lika kass som innan 10/2 med 80% signalstyrka men masten står illa till. Däremot så verkar det vara stabilt,
Heja Dovado