faxekaxe skrev:Jag har skaffat ett Telenor 80 Mbit, och ringde Telenor för att få reda på var närmaste mast är, och de gav mig några gatunamn, och deras mast ligger ca: 700 m bort.
Med bara USB-modem inomhus och Dovado 4GR, kommer jag upp i medeltal 25/12 Mbit/sek.
Jag köpte ett paket med två antenner för att göra en MIMO installation, där jag tänkte sätta en förlängning av masten för TV-antennen, och sätta antennerna ovanför TV-antennen. Men innan jag gav mig upp på taket och skruvade, så testade jag med en antenn som jag satte på en stolpe ute på gårdsplanen, för att på ett enklare sätt än på taket, få fram den riktning som antennerna skall ha.
Mina mätningar igår gav väldigt mycket bra resultat, som högtsta värde 85/37, och medel ca: 55/ 27, och med antennen 35 graders riktning vid sidan om masten. Det blev inte några bra värden, med antennen direkt mot masten, även 55 grader vid sidan om masten gav bland de högsta värdena.
Du skrev inte om det var direktsikt till masten från stolpen. Inte heller vad slags antenn.
Evdotips som Micke hänvisar till i inlägg ovan är mycket läsvärt, läs igenom gärna igenom alla hans trådar. Evdo är i princip samma teknik som Net1 kör med men med en hög och en låg frekvens i USA mycket likt 4G. Dubbla antenner för diversitets men inte Mimo som innebär olika daströmmar på olika polarisation. Huruvida verkligen mimo används ännu på nuvarande LTE standard är lite osäkert, har varit svårt att få belagt om det verkligen sänds två strömmar från basstationen. Att separera antennerna och ge dem olika polarisation kan ge bra effekt ändå genom diversitet på mottagningen ( modemet kan välja bästa signal). Att en halv våglängd skulle räcka som separation om man har t ex två Poynting logperiodiska med 11 dB förstärkning tror jag inte alls på. Närfältseffekten har inte något sådant samband utan är beroende av antennens förstärkning. Det är helt enkelt hur mycket ström som induceras i närbelägna metallföremål genom de elektromagnetiska svängningar som antennen skickar ut. VidMimo vill man inte att den ena antennen ska påverka den andra. I en antennsom tar emot en radiosignal upppstår strömmar. Men dessa strömmar påverkar i sin tur omgivningen, så att även andra metallföremål inklusive närbelägna antenner också får signalen fast svagare. Det är den oönskade kopplingen mellan antenner.
Till skillnad från Evdo och Net1 kan 4G modem inte låsa på två master samtidigt. Det gör problemet värre, för ibland fattar inte modemet att det borde koppla till en sektor/mast som har lite sämre signalstyrka men bättre läsbarhet. I evdo går routern enbart på signalkvalitet Ec/Io. Detta ser man med RF status monitoroch D35 router på Net1 och med min tyska router AVM6840 på 4G. Huawei och dlink visar inte denna information varför användaren får famla i blindo när det strular. Problem kan uppstå om modemet har svårt att välja mellan två sektorer från samma mast eller det finns ytterligare en mast i antennens riktning. På den tyska siten om AVM6840 skriver några att de märkt att uppload från routern sjunker om routern listar mer än en cell som läsbar. Huruvida detta är verkligt, specifikt för routern eller generellt är obekant nu.
På evdotips finns också en blänkare om att låsa routern på visst cell id/sektor. För det måste man ha tillgång till speciell programvara från tillverkaren som i så fall läckt ut publikt. Sydafrikaner hsr haft det för axxesprodukter för 450 och Jim/evdo har det tydligen också. Det skulle förmodligen gå lätt att införa på 4G om operatörerna tillät det. Alla modem listar cellerna internt inklusive läsbarhet.
Med routern i bil har jag märkt att den ogärna släpper en mast som den kopplat upp sig mot på en plats även om bilen sedan flyttat sig och andra master har starkare signal. I Vaxholm låste routern på den enda 800 mast som hördes. Sedan körde jag gamla vägen (mycket vacker) in mot Stockholm över Bogesund. Stannade och kollade. Nio stycken telia master listades samtidigt, alla med läsbar signal. Den mast routern kopplat till hade nu halkat ned till fjärde plats, utan att routern släppt den trots att andra master hade både starkare signal och bättre läsbarhet (RSRP/RSRQ -81/14, -82/7, -93/12 och på fjärde plats den uppkopplade masten -95/10.
Här hadealla nio listats med signalstyrka som kriterium. Men jag har sett enstaka fall där en cell med några dB bättre läsbarhet haft företräde för en annan med några bättre signalstyrka. Ibland får firmware således svårt att välja. I de här lägena kan man hjälpa till genom att antennens riktverkan antingen förstärker önskad cell eller dämpar oönskad. Fast det är ju rätt svårt när Telia lobotomerat connectprogramvaran ned till hjärnstammen och bara visar ett procenttal för en enda cell.
I cdma450/net1 uppstod inte de här problemen så länge man körde med en carrier eftersom routern kunde koppla till flera master eller sektorer samtidigt, rätt ofta tre stycken korta ögonblick innan definitiv handsover till nästa cel/PN. Här var ec/io enda kriterium i listan.
Allt vore mycket enklare om man inte mörkade så mycket info. Men så är det med mobilt bredband och info till användarna. Först med fiber blir det glasklart... Den nationalekonomiska vinsten av att användare inte använder tid till strulande uppkopplingar uppväger de höga kostnaderna för grävning.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.